×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Nu när en vecka av sommarens högtrafik återstår så är det dags för en ny omgång av "Senaste Nytt" från Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. 

Sommarens trafik har fungerat bra och resandetillströmningen har om möjligt varit ännu bättre än tidigare år. Så bra att vi redan första veckan på högtrafiken fick köra tre rälsbussar i några av avgångarna. Det har varit ett angemänt problem att hitta vilka dagar folk åker, exempelvis hade ett av tågen med sig 110 resenärer till Västervik en vanlig tisdag, medan en vanlig lördag kunde ha 60 passagerare. För att ta höjd för osäkerheten har vi i flera fall har vi kört ut tre vagnar i första tåget på morgonen och sedan minskat vagnanvändningen under dagen om det behövts. Fordonen har också fungerat bra även om YBo5p 900 och 888 i skrivande stund är tagna ur trafik för att få flera olika fel reparerade.

Här följer några bilder från verksamheten under juli och början av augusti. 

 
Sedan trafiken återupptogs till Västervik 2003 har vi arbetat målmedvetet med att skapa möjligheter att förvara våra rälsbussar under tak. I dagens läge förvaras våra trafikvagnar inomhus när de inte används, vilket gör att de investeringar vi har gjort i fordonen håller längre.
 
Under hösten kommer vi att påbörja bygget av en vagnhall i Västervik för att skapa ytterligare uppställningsplatser inomhus. Därmed behöver inte trafikvagnarna stå i verkstaden, utan verkstadsspåren kan användas för reparationsarbeten och underhåll.
 
Vill du stödja detta viktiga projekt?  Vårt gåvokonto är öppet och alla gåvor, stora som små, är välkomna. Vårt bankgiro är 350-3521 och vårt Swishnummer är 123 040 0572. Märk gärna din insättning ”vagnhall”.

Helgen den 30 april-1 maj var det säsongspremiär för tågtrafiken på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. De senaste två åren har vi av förklarliga skäl inte kunnat köra någon tågtrafik vid dessa datum men när pandemin nu är över så kan vi börja återgå till normal verksamhet.

Innan pandemin så startade vår sommarsäsong sedan många år med att köra rälsbusståg till Valborgsmässofirandet i Ankarsrum. I år körde vi också till det populära "Vårruset" i Totebo, där korna på Totebo gård släpps ut från sitt liggstall för att sedan gå ute under sommarperioden. Under helgen hann vi också med att byta 70 sliprar, köra in utbytta sliprar och hålla utbildning för nya och gamla konduktörer.

Vidare under maj var det flera chartertågskörningar på banan och den 14 maj hade vi en smyglansering av boken "Spår av passion" för aktiva medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening.

Tjustbygdens Järnvägsförening fick i våras ett erbjudande från Jädraås-Tallås Järnväg i Gästrikland att överta vagnen Nordmark-Klarälvens Järnväg (NKlJ) 17. Föreningen accepterade givetvis det generösa erbjudandet och i helgen var det dags att hämta hem nyförvärvet.

Tjustbygdens Järnvägsförenings godsvagnspark har under förra veckan utökats med fem nya vagnar genom en överenskommelse med dödsboet efter järnvägsentusiasten Stig Lundin. Vagnarna har varit uppställda i Kvarnabo i Västergötland och hämtades där måndagen den 11 april. Alla fem vagnarna har ett förflutet i Småland respektive på Öland och passar därför bra in i föreningens intresseområde. Läs mer om vilka vagnar det är och transporten från Kvarnabo till Västervik.