×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Vintern är underhållets tid på Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Fordonen tas in i verkstaden en efter en för översyn inför den kommande trafiksäsongen och ute på banan pågår träd- och slyröjning. Årets milda vinter gjorde att årets slipersbyten kunde börja redan i februari, samtidigt som slyröjningen av banan fortsatte norrut. 

Trafikplaneringen för sommarsäsongen 2024 är också färdig, men innan sommartrafiken drar igång har vi ett antal utflykter och evenemangståg att erbjuda,  läs mer på www.smalsparet.se. Följ med på ett bildspel från vinterns verksamhet vid vår järnväg.

Spångenäs en januaridag. Z4p 261 ar precis växlat ut och ska åka mot Tuna. 

 

Det lilla ställverket i Spångenäs, en ställverkstyp som kallas centrallås. Genom att använda rätt kombination av nycklar kan man låsa upp stationens växlar. Signalerna A och B skiftar samtidigt från grönt till rött och man kan då lägga om växlarna.

 

I Tuna hade man under julhelgerna 2023 bytt ut en skadad rälsbit och också tagit ner en hel del större och mindre träd för att förbättra sikten.

 

Den nya rälen är nu på plats, tillsammans med en ny isolerad rälsskarv för vägskyddsanläggningens spårledning. Signalerna i Tuna har inte något beroende med spårledningen, så de lyser fortsatt grönt. 

 

 

 

Någon dag senare har det kommit lite mer snö. Ett träd som börjar luta över banvallen sågas ner.

 

Kuren för vägskyddsanläggningen i Tuna. Här pågick tråddragning, ca 500 meter bruntråd ska dras och kopplas in rätt enligt kretschemat. När allt det är klart så stockas och buntas kablarna så det ser snyggt ut.

 

Inne i verkstadsvärmen i Västervik påbörjades arbetet med det nya ställverksskåpet till Tuna. Det nuvarande skåpet är i dåligt skick, bland annat så läcker taket. Det nya skåpet placeras invid hållplatskuren i Tuna och samtidigt flyttar vi också ställverket till samma plats. 

 

Slyröjning är ett evighetsgöra och slyröjningen kunde tack vare en mild vinter påbörjas redan i februari. Här är banken över sjön Möckeln söder om Tuna före slyröjningen..

 

..och här efter att slyröjningsaggregatet gått fram.

 

Vintern gav sig inte så lätt. Den 7:e februari rullar Z4p 318 genom vinterlandskapet med ett lass räler till Tuna.

 

Vintern höll sig kvar under februari och vi arbetade vidare med träd- och slyröjningen. Vid vägbron norr om Gnöttels hållplats och ner i backen mot Vena mosse pågick omfattande röjningsarbeten under februari. Utöver att såga ner sly och träd så samlas ris och stockar ihop för att senare hämtas av föreningens kranvagn. De grövre stockarna tar vi tillvara för att göra ved av medan de mindre grenarna säljs som bränsleflis. 

 

Inne i verkstadsvärmen i Västervik pågick fordonsunderhåll. Här det Ulf som tar sig an topparna i motorn på rälsbussen YBo5p 897.

 

Stefan och Johan arbetar med en av föreningens godsvagnar. Gp 310006. Vagnen tillverkades 1945 vid Kalmar Verkstads AB och tillhörde den första leveransen av SJs smalspåriga godsvagnar av standardtyp. Den första vagnarna levererade för användning på de smalspåriga järnvägslinjerna runt Växjö och Kalmar. Vagnen övertogs från ett dödsbo efter en järnvägsentusiast och kom till Västervik i april 2022.

 

Nu till något riktigt roligt! Arbetet med ångloket Np 3050 som gått på synnerligen låg sparlåga de senaste åren har återigen tagits upp. Här ska cylinderlocket demonteras för inspektion och rengöring av en av ånglokets cylindrar.

 

Rasmus och Oskar fortsätter arbetet. Bakom kolboxen skymtar den sedan tidigare iordninggjorda pannan, upplastad på en flakvagn.

 

Np 3050 efter rengöring, nålhackning och slutligen rostskyddsmålning. 

 

Någonting vi lägger stor vikt på i vår förening är den sociala samvaron. När det är arbetshelg, som här, så försöker vi ordna gemensam lunch eller middag för alla som är närvarande. Här har Anders gjort spaghetti och köttfärssås till en lunch under en av arbetshelgerna. Vårt personalhus i Västervik, som också har sängplatser, håller vandrarhemsstandard och innebär att medlemmar som bor långt bort också kan komma för en helg och sova över.

 

En nyröjd bana mellan Gnötteln och Vena. Till vänster syns den gamla landsvägen mellan Hultsfred och Vena. 

 

Kranvagnen har samlat in ett lass stockar. 

 

I Vena har långsliprarna till spårspärren bytts ut. Det är inte alltid man kommer åt med slipersbytaren så då får man istället byta för hand. Det här innebar samtidigt att årets första nya sliprar kom i banan redan den 25:e februari. En månad senare, den 25:e mars, hade hela 350 sliprar bytts ut, mestadels i och kring Tuna och Spångenäs. 

 

 På banken norr om Väderums station genomfördes en rejäl röjningsinsats. Just på denna plats låg tidigare en vägport, något som kan ses på denna bild från Smalspårarkivet: Vägporten i Väderum

 

Sidospåret i Tuna har länge haft mycket dåliga sliprar. I princip har större delen av slipersbeståndet förnyats i spåret. Vägövergången längre bort ska senare under året förses med bommar för att öka trafiksäkerheten.

 

En annan kul detalj är den nygamla påstigningssignalen i Väderum. För er som är bekanta med banan har vi en signal av denna typ i Valstad och i Långsjön sitter en typ av elektrisk påstigningssignal. Signalen hittades slängd nedanför banvallen vid Väderums station, sannolikt har de som en gång monterade bort den helt enkelt slängt ner den nedför slänten. Signalen har nu restaurerats och försetts med en ny lykta och är redo för montering. 

 

Slyröjningen fortsatte norrut och har här kommit till en plats strax söder om Verkebäck. Kranen gör att även utstickande grenar kan tas om hand av röjningsaggregatet. 

 

Paus i arbetet för kedjejustering och smörjning vid den idylliska hållplatsen Valstad.

 

Under mitten på mars pågick slipersbyte vid Spångenäs. 

Vill du bli aktiv på vår järnväg! Inga särskilda förkunskaper krävs utan det finns alltid något arbete som passar. Läs mer på denna länk: Bli medlem

Under våren planerar vi en hel del trafik av olika slag, både utflykter och till olika evenemang, titta in på vår hemsida www.smalsparet.se