Hösten har nått Småland, men det är inget skäl för verksamheten att dra sig tillbaka. Under oktober har det varit flera arbetshelger i verkstaden och ute på banan har slipersbytena återigen börjat efter sommarsäsongens uppehåll. Likaså har en hel del signalarbeten hunnits med. Den 3000:e bytta slipern för året passerades i början av oktober. Till det har det varit några chartertåg, bland annat en världsunik dansföreställning ombord på en rullande rälsbuss och sedan passade vi på att fira att det är 70 år sedan den första rälsbussen littera YBo5p kom till Västervik.
Följ med på ett bildreportage från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik från oktober och början november, där vi också tar tillfället i akt att berätta om kommande trafik och evenemang längs med Smalspårsjärnvägen.
Vi börjar reportaget med lite information om kommande trafik. Hemsidan har uppdaterats med trafik i november och december:
- 20 november, tåg till Julmarknaden i Ankarsrum
- 26 november, tomtetåg Hultsfred–Vena
- 27 november, trafik kring Hultsfreds Julmarknad
- 10 och 11 december, tomtetåg Västervik–Verkebäck
- Chartertåg till Gröna Tuppens Julbord 2/12, 3/12, 9/12, 10/12, 16/12 och 17/12, bokas enbart via Gröna Tuppens hemsida
För medlemmar har vi lite fler aktiviteter:
- Julfest, denna gång i Gunnebo den 10/12, mer information och anmälan på hemsidan: Anmälan Julfest
- Fler arbetshelger, både i verkstad och på signalsidan är på gång, se hemsidan, www.smalsparet.se
En höstdag var det dags att lägga på presenningarna på våra Roslagsbanevagnar, detta för att skydda vagnarna mot klotter, men även låta taket få lite skydd. Efter att presenningarna vikts lyftes de upp på vagnstaket med hjälp av föreningens baklastare.
Presenningarna fixeras med både spännband och rep.
Lokomotorn Z4p 318 har använts mycket i banarbetstrafiken och i somras var det dags att ta in lokomotorn för tyngre underhåll och lackering. Här växlar det nylackerade loket på bangården i Västervik med godsvagnen NVHJ Gm 224 i kroken.
Ytterligare en bild på Z4p 318, här med tillkopplad NKlJ-vagn lastad med nya sliprar som senare ska läggas in i banan.
Tidigare under året hämtade vi ett antal godsvagnar från Västergötland, se den tidigare artikeln: Godsvagnar till TJF. En av godsvagnarna, SJ Psp 321291, f.d. ÖJ P 376 har vi nu börjat arbeta med. Rostlagningen är ganska omfattande.
NVHJ Gm 224 som fram tills i år stått uppställd som cafélokal i Tuna har efter att caféverksamheten avslutats dragits hem till Västervik för att göras i ordning.
Vårt stora projekt, revisionen av rälsbussen YBo5p 893 rullar vidare. Rälsbussen står återigen på egna nyrenoverade boggier och ska här växlas in i motorverkstaden för fortsatta arbeten.
Andreas justerar fjädringen på YBo5p 893. Det är kraftiga doningar och en tryckluftsdriven skruvdragare krävs för att få ett tillräckligt högt moment.
En stötdämpare på A-ändens boggi, till vänster hjulet och i mitten delar av bromsrörelsen. Monteringen av en boggi är som ett pussel och måste göras i rätt ordning.
Mer arbete i A-änden på rälsbussen YBo5p 893. Det är många detaljer som ska monteras för att allt ska fungera. Mitt i bilden syns kompressorn, remmarna som ska driva den är ännu inte monterade.
Ångloksrelaterade bilder är inte läsekretsen bortskämda med, men äntligen har hjulaxlarna till ångloket Np 3050 kommit från Tyskland och ställts av inne i motorvagnshallen i väntan på att monteras på loket.
Ett av de större arrangemangen under hösten var kulturarrangemanget "Mellan nu och ingenting", ett samarbete mellan Tjustbygdens Järnvägsförening och Västerviks kommunkoreograf. Koreografen satte upp något så ovanligt som en dansföreställning ombord på ett rälsbusståg och då i vår släpvagn UBo3yp 2133. Här är tågsättet i Verkebäck under en av repetitionerna.
Den 3, 4 och 5 november kördes föreställningarna ombord. Alla biljetter gick åt vilket varken vi och arrangören väntat oss, men det var ju såklart otroligt kul med "fullt hus". Här står tågsättet som användes, YBo5p 888, UBo3yp 2133 och YBo5p 883. Anledningen till två motorvagnar ser ni på bilden, det var mycket halt på spåren efter lövfällningen.
Vår yngste konduktör Vidar inväntar avgångstid i Västervik.
En sagolik hösthimmel över sjön Kvännaren samtidigt som rälsbussen rullar förbi på treskenspåret mot Jenny.
Signalen till vänster är den som gäller smalspårståg och visar "Kör 30" med två gröna sken. Den högra signalen gäller för tåg på normalspåret och visar följaktligen "Stopp" med ett rött sken.
Publik, dansare och deltagare har kommit till Verkebäck och får sträcka på benen innan de vänder åter till Västervik. Ett ovanligt arrangemang, men samtidigt fick vi möjligheten att visa upp våra rälsbussar och Smalspårsjärnvägen för personer som kanske inte normalt åker med ett smalspårigt rälsbusståg. Mer information om Västerviks kommunkoreograf finns här.
Tågklareraren Verkebäck i arbete medan gästerna får i sig lite fika i väntsalen.
Den 22 oktober firade var att det var 70 år sedan Västervik fick rälsbussar av den typ som vi idag använder. Rälsbusstypen började levereras 1952 och Västervik var den första placeringsorten för de nya rälsbussarna. De kom dels att ersätta äldre rälsbussar och slutligen även de ångloksdragna persontågen. Rälsbussarna kom att fortsätta trafikera vår bana ända fram till SJ upphörde med persontrafiken. Västerviks-Tidningen var och gjorde reportage samma dag. Vill du läsa mer om våra rälsbussar och deras historia, titta in på: Rälsbussar hos TJF. Firandet lockade ett 20-tal medlemmar som bjöds på både bildvisning och berättelser om rälsbussarna tillkomst och användning.
Bilden ovan visar en rälsbuss av typen YCo5p i Jenny 1954 från vårt eget virtuella arkiv, Smalspårsarkivet. Där kan du också läsa mer om rälsbussarna av denna typ, klicka här
Hösten innebär också att slipersbytargänget är ute mer frekvent, under hösten har man främst hållit till på sträckan mellan Totebo och Ankarsrum. Här fästs spikar för hand, samtidigt som spårviddsmåttet säkerställer att rälerna har korrekt avstånd mellan varandra.
Vi har sedan länge gett upp att slå i spikarna för hand. Vår Cobra är visserligen tung, men den gör spikjobbet lättare och snabbare.
Någonting som man ofta träffar på vid slipersbyten är rötter från olika träd. Här har en riktig kraftig rot tagit vägen genom banvallen, precis där den nya slipern skall läggas in. Här får man ta till både spett, yxa och såg för att få bort roten ur spåret innan den nya slipern kan läggas in.
Under början av oktober nådde slipersbytargänget årets stora milstolpe. 3000 bytta sliprar. Vi får se hur långt de hinner i år. Det är dock inget tvivel att förra årets antal bytta sliprar, 2831 stycken, kommer slås med råge.
Till sist vill vi passa på att göra lite reklam för vår populära kalender. Årets tema är "Järnvägen från ovan". Kalendern är i A3-format (uppslagen) och passar bra som t.ex. kökskalender då den innehåller både helg- och flaggdagar samt trafikdagar på Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Beställ senast 13 november, pris 160 kr plus frakt. Beställningsformuläret hittar du här: TJF Kalender 2023
Följ oss gärna på Facebook och Instagram, vill du stödja oss kanske ett medlemskap kan locka. Läs mer här: Bli medlem