Tjustbygdens Järnvägsförenings godsvagnspark har under förra veckan utökats med fem nya vagnar genom en överenskommelse med dödsboet efter järnvägsentusiasten Stig Lundin. Vagnarna har varit uppställda i Kvarnabo i Västergötland och hämtades där måndagen den 11 april. Alla fem vagnarna har ett förflutet i Småland respektive på Öland och passar därför bra in i föreningens intresseområde. Läs mer om vilka vagnar det är och transporten från Kvarnabo till Västervik.
Följande vagnar övertogs:
SJ Gp 310006, tillverkad av Kalmar Verkstads AB, Kalmar 1945
SJ Gsp 300751 (fd Norsholm-Västervik-Hultsfreds Järnvägar Gs 502), tillverkad av AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Linköping 1916
SJ NNrp 320553 (fd Kalmar-Berga Järnväg N2 1583), tillverkad av Kalmar Verkstads AB 1914
SJ NNsp 320975 (fd Ruda-Oskarshamns Järnväg N2 139), tillverkad av Görlitz 1920
SJ Psp 321291 (fd Ölands Järnvägar P 376), tillverkad av Kalmar Verkstads AB 1939
Transporten av vagnarna skedde med inhyrd trailerdragare och är relativt dyr. Vi har därför påbörjat en insamling för att om möjligt täcka hela eller delar av transportkostnaden på ca 40.000 kronor. Skicka valfritt belopp till swish-nr 123 040 0572 eller bankgiro 350-3521, ange "godsvagnstransport" så kommer det rätt. Överskjutande belopp går direkt till renoveringen av vagnarna.
Här följer ett bildsvep från hämtningen av vagnarna i Kvarnabo.
Först ut att lastas är vagnen Gsp 300751 (fd. NVHJ Gs 502)
För att komma åt med kranbilen behövde vagnen flyttas, den ena lastbilen fick därför hjälpa till som växellok.
Det gäller att utnyttja utrymmet maximalt, även om det innebär att alla vagnar inte nödvändigtvis står helt plant på flaket.
Millimeterpassning för att få plats i sidled
Något större marginal i längsled.
Nästa vagn på tur är SJ Gp 310006
Lyft av SJ Gp 310006. Gp-finkorna togs fram av SJ särskilt för smalspårsbanorna i Småland i mitten av 40-talet och passar därför utmärkt in i föreningens samlingar. Även om vagnen vid en första anblick ser ganska sliten ut så är den faktiskt i gott skick, men saknar som synes en del träpanel.
Även om flaket inte räcker till så går det att köra ändå, åtminstone en kort bit till släpet.
En bil kommer lastad!
Med släpet påkopplat blir det ett rejält lass!
Det är inte var dag man kör om en Gp-vagn på motorvägen utanför Nässjö.