Dags för en ny djupdykning i verksamheten vid Nordens längsta smalspår, Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Under augusti körde vi daglig trafik med tre avgångar per dag fram till den 7 augusti, därefter två avgångar per dag fram till den 20 augusti och sedan gick vi in i lågtrafik med enbart trafik på lördagarna under september. Den 27 augusti var det Hultsfreds marknad som efter ett pandemi-uppehåll på två år nu ägde rum. Som vanligt tog vi ut nästan allt som rullade till marknaden och tre tågsätt var ute i trafik, samtidig var fyra stationer bevakade av tågklarerare. Följ med på ett bildsvep från trafik, bana och verkstad under augusti.
Ett av alla tåg som passerar Verkebäck en sommar. Tåg 89110 med rälsbussen YBo5p 897 främst får körtillstånd av tågklareraren i Verkebäck den 7 augusti. Tågklarerareleven Tobias gör här sina sista övningspass innan examinering.
När trafiken gått ner på två avgångar varje dag så skapades utrymme för banarbeten. Tuna station fick då bevakas med tågklarerare och banarbetsgänget fick då en flera timmar lång lucka som gjorde att man kom upp i ca bytta 30 sliprar per dag. Antalet bytta sliprar för i år stod vid augustis slut på 2593.
Slipersbyten innebär också transporter. Här är det lokomotorn Z4p 261 tillsammans med en flakvagn som stannat till i Ankarsrum innan man fortsätter till Verkebäck för att hämta fler sliprar.
Det är inte varje dag vi examinerar en ny tågklarerare, men den 11 augusti gjorde tågklareraren Tobias sin första egna tur som nyexaminerad tågklarerare. Till traditionen hör att den nye tågklareraren ska bjuda övrig personal på kaffe och tårta innan de släpps iväg, så i Verkebäck hade Tobias dukat upp ett kaffebord. Såväl banarbetare som konduktör lät sig väl smaka. Glädjande för återväxten i föreningen är att vi i år också utbildat fyra nya konduktörer.
Denna sommar satte vi troligen rekord i antalet resande, vi hade ofta avgångar med 100 personer på tre vagnar. Såhär mycket folk var det i tåg 89111 från Hultsfred den 11 augusti, trots lågtrafik gick det åt tre rälsbussar i tågen.
Ett högt fordonsutnyttjande innebär också att risken för olika fel ökar. Under sista veckan av juli drabbades 888 av ett fel på växellådans fjärde växel, vilket resulterade i att växellådan måste tas ur för reparation. Här pågår förberedelser för lyftet av växellådan i verkstaden.
Z4p 318 har gjort hård tjänst i banarbetstågen de sista åren, därför var det nu dags att ta in lokomotorn för en rejäl översyn och lackering av karossen.
Den 20 augusti pågick slipersbyten i norra växeln i Spångenäs, men innan man kan fortsätta ska södergående rälsbusståg passera. Till vänster syns resterna av den vändskiva som funnits i Spångenäs och bortanför det syns det gamla bostads- och överliggningshuset, kallat Mossekulla. Vill du läsa mer om Spångenäs kan du titta på Smalspårsarkivets sida om Spångenäs
Restaurangen Gröna Tuppen har precis som föregående år varit ett stort resmål under augusti, både för resenärerna på de ordinarie tågen och för ett stort antal chartertåg. Vill du också chartra ett tåg till Gröna Tuppen, läs mer på denna länk
Sista dagen med daglig trafik var den 20 augusti. Här har kvällståget, 89117 ankommit Verkebäck och möter ett chartertåg på väg till Fårhult. Därmed var den dagliga trafiken över för i år.
Under augusti har vi också hunnit med en hel del signalarbeten och den 21 augusti byggde man spårledning. En del av momenten i att bygga spårledning är att löda ihop rälserna med varandra i skarvarna genom pinnlödning. Till hjälp för detta har man ett pinnlödningsaggregat.
I verkstaden arbetades det samma helg med manöverlådor för K15-låsen som ska placeras vid de tågvägsskiljande växlar i Totebo, Här är det Mattias och Magnus som har en hel del pyssel med att hitta lampsocklar och att rostsanera.
Boggierna till rälsbussen YBo5p 893 är nu redo att monteras på rälsbussen och har här rullats ut ur verkstaden, därefter ska boggierna rullas bort till lokstallet. Ser du att det är lite skillnad på boggierna? Den boggi som är närmast ska sitta i rälsbussens A-ände, vilket är den ände där motorn sitter. Det gör att den har fler fjädrar än sin kompis, som ska sitta under B-boggin.
Boggierna inrullade under YBo5p 893 som står upplyft i lyftbockarna. Några helger senare ska boggierna monteras i fordonet, vilket bland annat innebär montering av stötdämpare, kardanaxlar och bromsdetaljer.
Lågtrafik innebär inte att verksamheten på något sätt minskar vid vår järnväg. Mängden chartertåg har i år överstigit alla tidigare år och vissa dagar har vi haft två chartertåg ute, vilket då krävt bevakade stationer i både Verkebäck och Ankarsrum. I mitten av augusti möts två chartertåg i just Ankarsrum.
I år var det också nypremiär för Hultsfreds marknad. Marknaden av har kända skäl haft uppehåll i två år, men i år bestämde man sig för att dra igång arrangemanget igen. För oss som driver Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik innebär det en av de större arbetsinsatserna under året, med fyra bevakade stationer, tre tågsätt och pendeltrafik mellan Hultsfred och Hultsfreds hembygdspark. Innan tågen kan gå ska vagnar och lok köras till Västervik. Här är det Z4p 264 och 261 som hämtas i Verkebäck.
Det andra tåget, som gick vid 08.05 från Västervik har här kommit till Tuna. Längst fram går YBo5p 874, därefter två släpvagnar, UCFo3yp 1791 och UBo3yp 2133 och sist går YBo5p 883. Tåget var fullsatt (och lite till) när det ankom till Hultsfred.
Fyrvagnarståget ankommer Hultsfred. På det andra spåret spår rälsbussen YBo5p 888 som under dagen gick i pendeltrafik mellan Hultsfred och marknadsplatsen vid Hultsfreds hembygdspark.
Gott om rälsbussar i Hultsfred under marknadsdagen. Du vet väl att du kan läsa mer om våra rälsbussar och deras bitvis brokiga historia? Passa på att läsa mer här
Det börjar bli dags att vända åter mot Västervik. Loktåget har kört fram till plattformen för att släppa på passagerare innan det fortsätter mot Hultsfreds Hembygdspark och Västervik.
Ett av rälsbusstågen på väg hem från Hultsfred passerar Tjursbo.
Det lokomotordragna tåget med Z4p 264 och 261 främst ankommer Tuna på sin väg mot Västervik, med i tåget var det båda Roslagsbanevagnarna Bo 92 och 112, personvagnen Bp 439 och resgodsvagnen Fp 165. Detta får också bli den sista bilden i detta bildreportage.
Vill du stödja vår förening, bli medlem eller kanske hjälpa till med det praktiska arbetet, läs mer på denna länk. Inom föreningen har vi en god gemenskap och i vårt personalhus i Västervik finns också möjlighet till övernattning för långväga gäster (vandrarhemsstandard).