×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

På Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik pågår arbeten nästan varje helg, både på banan och inne i verkstaden. Vi har vi fortsatt köra in sliprar från tidigare års utbyten, arbetet med den blivande signalanläggningen i Ankarsrum går framåt och en hel del har blivit gjort inne i verkstäderna. Häng med på ett bildsvep från den 30 april, en dag som normalt är årets första dag med trafik, eftersom vi kör traditionsenligt tåg till Valborgsfirandet i Ankarsrum, något som av lätt insedda skäl inte var möjligt detta år.

Hemsidan är också uppdaterad, här hittar du information om sommarens tidtabell, biljettpris och resmål. Vårt virtuella arkiv, Smalspårarkivet får ständig påfyllning, senast har vi fått bilder från Anders Carlsson med bilder från föreningens verksamhet på 80-talet och Willy Karlsson som fotograferade mycket i färg under 1984, sista året SJ trafikerade banan. Vill du stötta vår verksamhet? Bli medlem!

Lokomotorn Z4p 264 har använts på södra delen av banan, främst för transporter vid slipersbyten. Här pågår klargöring vid linjeplatsen Spångenäs på förmiddagen den 30/4. Lokomotorn ska tillsammans med kranvagnen åka söderut till Dagåsen, norr om Vena, för att hämta in de sista av tidigare års slipersbyten. 

 

Men först måste det lilla centrallåset vid linjeplatsen låsas upp. Såhär ser centrallåset ut i grundläget, båda linjeplatssignalerna visar "kör" och försignalen till signalen "B" visar vänta kör med sitt vita blinkande sken. Just försignalen kopplades in så sent som i augusti 2020, efter att ha varit ur bruk på grund av kabelfel i nästan 25 år.

 

Här har K16-nyckeln placerats i rätt lås och vridits om, varvid de båda linjeplatssignalerna gått till stopp och försignalen blinkar nu grönt istället för vitt. Nycklarna K1 och K3 har tagits ut för att kunna låsa upp växlarna. 

 

Lokomotorn Z4p 264 och föreningens kranvagn, "lilla kranen" är på väg ut mot Tuna. Kranvagnen, NNrp 324153, har ett förflutet vid Roslagsbanan dit den köptes 1919. Den kom sedan i föreningens ägo 1996 och är försedd med en Hiab-kran och en dieselmotor som driver kranens hydraulik. 

 

 

Webbredaktören var ute i ett annat ärende och passade på att stanna till och ta en bild i Tuna. Trots att det inte är mycket kvar som påminner om hur det såg ut förr än stationsmiljön ändå ganska mysig. Hållplatskuren kommer i från Fästad på norra banan mellan Västervik och Åtvidaberg. Det förra stationshuset revs 1979.

 

Renoveringen av fasaden och taket på stationshuset i Verkebäck är i det närmaste klart, det återstår en del detaljer som skyltar och annat som ska monteras upp. Renoveringen har kostat nästan en halv miljon kronor och pengar för detta har vi bland annat fått från EUs landsbygdsprogram, Länsstyrelsen i Kalmar län och Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur. Renoveringen ska spegla hur huset såg ut på 50-talet. Visst blev det bra!

Arbetet med renovering av lokomotorn Z4p 261 fortsätter. Loket har ny fått en renoverad växellåda, nya hjulringar på hjulaxlarna och här ska loket tas in i verkstaden för fortsatta arbeten med växellådan, bromssystemet och övrigt maskineri. Lokomotorn Z4p 264 fick agera växlingslok eftersom Z4p 261 ännu inte kan köras för egen maskin.

 

Även personvagnen BFp 278 fick byta spår i verkstaden och för det användes lokomotorn Katrinefors 2. 

 

Totalt nio renoverade huvudsignaler är lastade på en pall för distribution ut till sina nya platser i Ankarsrum och senare Hultsfred. I Ankarsrum pågår sedan något år ett större arbete där främst kablaget byts ut mot helt nytt efter flera åsknedslag under 2020. Bland annat har en ny försignal har tagits i bruk och vägskyddsanläggningarna har rustats upp. Det pågår också arbete för att ta ett riktigt signalställverk i drift. Det är Överums gamla centralapparat som i ombyggt skick ska motsvara den centralapparat som tidigare satt i Ankarsrum. Hatten av för signalgänget som gör detta fina arbete.

2021 bjöd på riktig vinter, men banavdelningen passerade ändå 1000 bytta sliprar den 3:e maj. Under året har slipersbytena skett mellan Jenny och Verkebäck och på södra delen av Vena mosse. Vi tror oss vara den museijärnväg i landet som med egna resurser byter flest antal sliprar per år? Slipersbeståndet på banan blir stadigt bättre och bättre, även om det tagit många år att ta igen tidigare års synder. Nu hålls inte bara jämna steg med förfallet utan nu förbättras standarden ständigt och på många delsträckor är det nu få eller inga SJ-sliprar kvar i banan.