Välj ditt språk

    Ny vagn till TJF - gåva från JTJ

    Tjustbygdens Järnvägsförening fick i våras ett erbjudande från Jädraås-Tallås Järnväg i Gästrikland att överta vagnen Nordmark-Klarälvens Järnväg (NKlJ) 17. Föreningen accepterade givetvis det generösa erbjudandet och i helgen var det dags att hämta hem nyförvärvet.

    NKlJ DF 17 är en vagn med rätt udda historia. Under 1940-talet lät NKlJ bygga nya boggivagnar genom att helt enkelt sammanfoga två äldre kortare vagnar (däribland NKlJ C 20) till en lång.
    Från början var tanken att man skulle tillverka nya ramverk, men det visade sig vara så dyrt att man år 1942 istället valde att slopa en äldre boggivagn, en kombinerad post- och resgodsvagn med sjukkupé (NKlJ CDFo 17) och istället förse detta ramverk med ny korg.

    Samtidigt använde man även det som blivit över för att bygga nya tvåaxliga vagnar. På så sätt uppstod den tvåaxliga kombinerade post- och resgodsvagnen DF 17 genom att halva korgen från CDFo 17 sattes på underredet från C 20. Inte ett dugg rörigt va?

    "Nya" NKlJ 17 användes som trafikvagn till mitten av 1950-talet. Därefter blev den ombyggd till tjänstevagn för spårsvetsning och som sådan användes den fram till början av 1970-talet. År 1979 övertogs vagnen av museiföreningen ULJ i Uppsala, som år 1990 bytte bort vagnen till JTJ. Den hämtades till Jädraås år 2001 och har sedan dess varit under renovering till trafikvagn.

    NKlJ DF 17 överlämnades som en gåva från JTJ. Vi i TJF vill passa på att tacka alla JTJ:are som arbetat med vagnen under åren i Jädraås! Vi vill även rikta ett tack till Västerviks Krantjänst för den smidiga transporten och avlastningen.

    Innan transporten packades vagnen in i presenningar. 

    I Jädraås finns en ramp, så här räcker det att backa emot med lastbilen...

     

    ..och sakta rulla på vagnen på trailern.

     

    Strax uppe på trailern

     

    Ekipaget redo för avfärd de 43 milen söderut.

     

    Vagnen backas in förbi personalhuset i Västervik.

    I Västervik har vi ingen ramp, så här blev det mobilkran för omlastningen

     

     

    På spår igen!

     

    Dags att ta av presenningarna!

     

    Vagnen utan presenningarna, redo att rullas in under tak.

    Evenemang och utflykter

    Inga planerade just nu!

    Trafikinformation

    Intet

    Medlemsaktiviteter

    Arbetshelger verkstad 2025:

    18-19/1: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-16/2: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-15/3: Verkstadshelg

    12-13/4: Verkstadshelg

    Kontaktperson: Mikael Lövstedt, 076-115 23 34

    Arbetsdagar signal 2025:

    Planering pågår

    Kontaktperson: Mattias Månsson, 070-916 51 41

    Arbetsdagar bana 2025:

    Slipersbyten, löpande, normalt helger

    Kontaktperson: Daniel Niklasson: 073-043 11 16

    Antal bytta sliprar 2025

    8 (uppdaterat 1/1 2025)

    2024 byttes 3350 sliprar

    2023 byttes 2708 sliprar

    2022 byttes 4154 sliprar

    2021 byttes 2823 sliprar

    2020 byttes 3704 sliprar

    Sedan 1/1 2020 har 16739 sliprar bytts

    Stöd verksamheten

    Läs mer om hur du kan stödja vår verksamhet

    Stöd verksamheten