Verksamheten på Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik sommartid är inte bara att köra tåg, det pågår också intensivt underhållsarbete på både bana och fordon. Häng med på ett bildspel från verksamheten och passa även på att ta del av höstsäsongens trafik. Vi har en hel del trafik inplanerad under augusti och september, såväl ordinarie rälsbusstrafik som trafik till Hultsfreds marknad och temautflykter.
Vår sommarsäsong börjar närma sig slutet, men vi kör trafik under sensommaren och hösten också, närmast i tur är Hultsfreds marknad den 30 augusti, något du kan läsa mer om här: Tågtrafik till och från Hultsfreds marknad
I september kör vi två temautflykter, där vi tittar närmare på kulturarvet och bebyggelsen längs med vår järnväg. Dessa går av stapeln den 12 och 14 september och information om bokning och priser hittar du här: Temautflykter 12 och 14 september
Vi kör också rälsbusstrafik varje lördag 23 augusti till 27 september (OBS! Den 30 augusti kör vi enligt specialtidtabell på grund av Hultsfreds marknad): Tidtabellen för rälsbusstrafiken hittar du här: Tidtabell ordinarie trafik 2025
Men nu vidare till bildspelet från verksamheten:
YBo5p 888 och 893 har stannat till i Vena. Semaforens vingar är inkopplade i ställbocken men semaforen är ännu ej tagen i bruk. I dagens läge återstår en del arbeten med att flytta över urkoppling av vägskyddsanläggningar samt viktigast av allt, göra växellåsningen beroende av semaforen.
Samma tågsätt som på bilden ovan, men denna gång i Hultsfred.
Augustikväll i Västervik, Z4p 261 med föreningens ena kranvagn utanför verkstaden. Den hydrauliska pumpen till kranen gav upp i början av sommaren och det var varit ett digert arbete att hitta en ny hydraulpump som passar till både drivmotor och slyröjningsaggregatet som vanligtvis är monterat på kranen. Förhoppningsvis får vi dock se slyröjaren i aktion senare under hösten då alla delar nu inköpts och ska monteras ihop.
En bild på Z4p 261, en av föreningens tre Z4p-lokomotorer. Vill du läsa mer om historien om våra lokomotorer? Klicka på länken: Våra lokomotorer
Lokstallet i Västervik med nio portar, där man på bilden ser åtta av dem. Mer om lokstallet finns på föreningens virtuella arkiv: Smalspårsarkivet
En av våra yngre medlemmar tyckte att det behövdes lite ogräsrensning på vår plattform i Västervik.
Några timmar senare var det rensat och klart!
På ångloket Np 3050 går arbetet fortsatt framåt. Här har loket, som ännu är utan panna, rullats ut för att få sin nya asklåda provmonterad. Detta gjordes för att se att asklådan passade i ramverket så att eventuella justeringar skulle kunna göras innan ångpannan monteras.
Dags att lyfta övre delen av asklådan på plats.
Delarna till asklådan ligger i ramverket och det är gott om plats. Dessa delar kommer nu att monteras under ångpannans fyrbox och planen är att allting slutligen lyfts på plats i ramverket i mitten av september.
Motorn i rälsbussen YBo5p 900 har de sista två åren varit en ständig källa till problem med flera haverier, bland annat gav en kylarslang upp och allt kylarvatten rann ut. Någon övervakning av kylarvattnet (förutom temperaturen) finns inte på vår våra rälsbussar, varvid motorn havererade. Efter återuppbyggnad har motorn gått under två trafiksäsonger men under försommaren havererade den igen, nu med misstanken om att hydraulolja letat sig in i motoroljan. Maskinchefen tog därför beslutet att skrota motorn och sätta in en ny. Här håller Ulf på och förbereder bytet.
Hur transporterar man en flaggstång från Västervik till Verkebäck när man inte har en tillräckligt lång godsvagn tillgänglig? Jo, man lastar in den via gaveldörren i en av rälsbussarna och sedan tar man ut den samma väg. Verkebäcks flaggstång har varit på ommålning inne i Västervik och det var dags att återbörda flaggstången till rätt station.
Gp 310006 har fått sin märkning påbörjad. Det är en av de sista kvarstående detaljerna av renoveringen där bland annat samtliga väggar bytts.
På lediga stunder pågår arbete med en av föreningens motordressiner, MDR125p 3315, här ute på vändskivan i Västervik
På nya vagnhallen är de stora yttre arbetena klara, hängrännor, vindskivor och fönsterfoder har kommit på plats under sommaren, liksom stommarna till portarna. Portarna ska även de träs med träpanel. När portar och fönster är färdiga så kommer vagnhallen direkt att kunna tas i bruk för uppställning. Invändigt återstår det en del arbeten för att anpassa hallen helt för våra behov.
Läs mer om vagnhallen och hur du kan stödja oss på länken: Insamling till vagnhallen i Västervik
Under färd med ett tåg från Hultsfred noterade konduktören och även passagerarna ett kraftigt dunkande ljud någonstans underifrån. Riktningsväxellådan blev ganska snabbt misstänkt, den gummikudde som ska dämpa vibrationerna i växellådans fäste hade lossnat, men då det var tre timmars uppehåll mellan tågen kunde rälsbussen, YBo5p 893, rullas in verkstaden och få gummikudden utbytt. Här ser vi Emil i full färd med bytet!
I Verkebäck pågick slipersbytet med oförminskad styrka. Banchefen passade också på att ta bort en växel i spår 2 till ett före detta uppställningsspår. Växelkorsningen var hårt sliten och då växeln inte längre fyllde någon funktion togs den helt enkelt bort.
I den västra änden avslutades slipersbytet på spår 2. Här återstår att lägga tillbaka ballasten och stoppa upp spåret. Årets saldo på bytta sliprar står hittills på 2434 stycken.
En sättning vid infartskurvan till Jenny ska åtgärdas och då det är ganska många timmar mellan tågen finns det möjlighet att gå ut med stoppmaskinen och göra en insats.
Stoppmaskinen har gått undan på ett sidospår i Jenny och rälsbusståget från Hultsfred med YBo5p 888 främst passerar.
Oscar kontrollerar rälernas höjdskillnad och Josef höjer spåret med en domkraft till rätt läge. Därefter körs stoppmaskinen fram och packar ballasten så att sliprarna får ett stabilt underlag och sättningen är borta.
Det är sällan vi har så här stora framkomlighetsproblem på vår bana, men efter en blåsig eftermiddag i Tjustbygden fick eftermiddagståget mot Hultsfred stanna strax söder om Hjorteds hållplats där tre ekar blåst ned. Att få undan träden med handkraft eller handsåg var inte att tänka på, så banchefen fick rycka ut med motorsåg. En försening på 50 minuter (för övrigt sommartrafikens största försening) blev resultatet.
Till sist vill vi visa en bild på vår spårriktare som nu tagits i verkstaden hos BS Verkstäder i Falköping. Här ska maskinen genomgå en grundlig renovering som bland annat innebär utbyte av samtliga hydraulslangar, hjulsvarvning m.m. Vill det sig väl får vi se maskinen i Småland någon gång under nästa vår. Vi vill återigen tacka för det ekonomiska stöd vi fått från Sparbanken Spira och från övriga som stöttat oss genom olika bidrag.
Vi behöver alltid bli fler inom verksamheten, passa på och titta på hemsidan om några arbetshelger passar. Du kan även stödja oss i vårt arbete med att bevara och trafikera Nordens längsta smalspår genom att bli medlem i Tjustbygdens Järnvägsförening. Läs mer om hur du blir medlem här: Bli medlem
test