Verksamheten har på intet sätt gått på sparlåga, trots att maj bjudit på ett sällsynt dåligt vårväder. Vad har hänt sen sist då? Jo, som vanligt har det hänt saker på de flesta av de olika verksamhetsgrenarna bana, signal och verkstad. Följ med på ett bildsvep från verksamheten under maj månad. Det börjar dessutom närma sig trafikstart, den 22/6 går första rälsbussen från Västervik till Hultsfred. Tidtabeller, biljettpriser och annan nyttig reseinformation hittar du på denna länk
I verkstaden i Västervik har under våren bland annat genomförts tillsyn och underhåll av våra rälsbussar så att dessa är klara till trafikstart. Här är det rälsbussen YBo5p 900 som är klar och har körts ut ur verkstaden. Näst på tur att bli genomgången är rälsbussen YBo5p 897. Parallellt pågår renoveringen av rälsbussen YBo5p 893 där inredning m.m. börjar monteras tillbaka.
Lokomotorn Z4p 261 är också inne i verkstaden. På denna lokomotor har flera större arbeten genomförts under året, bland annat har hjulaxlarna ringats om, fram- och backväxellådan har renoverats och monterats och lokomotorn börjar så sakteliga bli klar för trafik igen. Lokomotorerna används mycket i verksamheten kring våra banarbeten och det är därför skönt att just Z4p 261 kan komplettera det lass som lokomotorerna Z4p 318 och Z4p 264 drar. Vill du förresten läsa mer om våra lokomotorer? Ta en titt på denna länk - Föreningens lokomotorer
Från verkstaden i Meiningen har vi fått följande biler på hjulaxlarna till loket Np 3050. Koppelhjulen är nu helt färdiga och på drivhjulen återstår det att fräsa ur för muttern till motveven. Lagrena är också påbörjade och väntas bli klara under juni. Mer om loket Np 3050 och våra övriga ånglok kan du läsa på denna länk - Ånglok
En av hjulaxlarna i svarven.
I Ankarsrum har arbetena fortsatt med signalanläggningen. Arbetet har gått in i en intensiv fas och nästan alla helger sen senaste inlägget har någon form av arbete utförts. Här har en av våra grusvagnar fyllts med makadam av rätt storlek för att täcka kabeldiket söderut mot Långsjön. Signalkabeln ligger skyddad i ett platsrör och täcks först med makadam, därefter med vanlig grusballast.
Ett nytt signalskåp har kommit upp vid Rallarbergen, öster om Ankarsrum. De sista veckorna har man arbetat med byta ut den tidigare spårledningsmatningen, som låg helt i det fria. Man har lagt ny kabel i banvallen, monterat isolskarvar och även detta skåp. En mycket blöt signalingenjör verkar trots vädret vara nöjd med arbetet. Sammanslaget är det nästan 5 km spår som nu spårledningsmässigt byggs ihop.
Arvid och hans pappa Magnus ägnade sig åt att dra tråd i vägskyddsanläggningen Ankarsrum V3.
Hugo drar tråd mellan olika reläer i ställverkskuren i Ankarsrum. Reläerna är av en äldre modell och kallars för "akvariereläer" på grund av glaset som omger kontakterna. När tråddagningen är avslutad kommer trådarna "stockas", dvs bindas ihop och läggas i sina kanaler så att det ska se snyggt och prydligt ut.
Ett nytt skåp på plats i Ankarsrum, detta skåp ska innehålla batterier som tidigare stod inne i ställverkskuren. Dels blir elsäkerheten högre, men framförallt blir det mer plats inne i ställverkskuren till vänster.
Banavdelningen har ägnat sig åt slipersbyte och skarvreglering, här har en skarv som var dålig nu justerats upp, räls har kapats och nya bultar har satts i. Totalt hade till den 25 maj 1341 nya sliprar kommit i banan och arbetet fortsätter framåt.
En tråkig sak som hände under maj var att vårt slyröjningsaggregat tackade för sig efter 15 års hård drift. Aggregatet har lappats och lagats och till slut var det mer lagningar än material i aggregatet, så det gick helt enkelt inte att laga längre. Detta var naturligtvis ett avbräck, då slyröjningsaggregaget behövs för att röja sly och därmed upprätthålla siktkrav vid plankorsningar och annat som är trafiksäkerhetsrelaterat, men också för att kunna erbjuda våra kunder en utsikt utan en massa sly. Efter lite letande kunde vi köpa ett nytt aggreat hos Cranab i Vindeln för ett rabatterat pris, 122.000 kronor...!
Föreningens kassör beslöt sig för att starta en insamling bland medlemmar och Facebook-följare och på bara tre dygn hade hela 136.000 kronor samlats. Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan lyfter på hatten och tackar ödmjukt för alla bidrag. Det överskjutande beloppet kommer att användas för att bekosta frakt, montering och nya hydraulslangar.