Under juni har vi ägnat oss en hel del åt förberedelser inför årets trafikstart. Rälsbussarna har fått översyn och service och slipersbytargänget passerade sitt mål, 1500 bytta sliprar före midsommar redan den 16 juni. I början av juni kom också besked att Riksantikvarieämbetet tilldelat Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan totalt 480.000 kr till tre specifika projekt. 200.000 går till reparation av lagerskador på axlarna till ångloket Np 3050, 80.000 går till installation av brandlarm i Ankarsrums godsmagasin och sist, men inte minst, 200.000 till transporter och destruktion av slipers. Vi tackar Riksantikvarieämbetet för dessa bidrag. Det har dock hänt en hel del saker utöver detta, följ med på ett bildspel från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik under juni månad.
I slutet på maj gav vårt 15 år gamla slyröjningsaggregat upp. Aggregatet hade lagats många gånger förr och nu gick det helt enkelt inte att laga det längre. Ett nytt aggregat, något större än det gamla fanns tillgängligt hos en leverantör i Vindeln. 120.000 kostade aggregatet och vi hade helt enkelt inget val, banan måste hållas ren från sly, både för utsikten från tågen, men främst av trafiksäkerhetsskäl. En spontan insamling via hemsidan, Facebook organiserades och på några dygn inflöt hela 136.000 kronor, vilket gjorde att vi nu hade råd att betala frakten, monteringen och också låta kranen som bär aggregatet få en större service. Tack alla som bidragit!
Aggregatet provkördes med utmärkt resultat! Kranvagnen drogs av lokomotorn Z4p 261 som under juni blivit färdig efter renovering av hjulaxlar och växellåda. Föreningen har därmed återigen tre Z4p-lokomotorer i drift, vilket vi inte haft på några år. Alla tre lokomotorerna kan nu göra god tjänst i växlingen i Västervik, slyröjning ute på linjen och transporter till och från olika banarbeten.
Utan en riktig verkstad hade vi stått oss ganska slätt, men vad är bättre än en verkstad? Jo, en ren och städad verkstad! Kring nationaldagshelgen hade maskinchefen kallat ihop sina gelikar och påbörjat en rejäl storstädning. Till vänster är lokotmotorn Z4p 264 tillsammans med vagnen BFp 278 på väg ut ur verkstaden och rälsbussen YBo5p 893 som forfarande är under renovering har även den fått flytta ut innan städningen kunde påbörjas.
Renoveringen av rälsbussen YBo5p 893 fortsätter. Plåtarbetena är nu nästan avslutade och spackling har vidtagit inför kommande lackering.
Utomhus pågick också storstädning då de signalprylar vi har på laget i Västervik behövde organiseras. Det underlättar att ha allt liggande på lastpallar när man ska sortera stora och tunga saker.
Slipersbytargänget var som vanligt ute nästan varje helg och målet med 1500 bytta sliprar passerades redan den 16 juni. Här pågår slipersbyte på banken över Långsjön, öster om Ankarsrum. När nuvarande riksväg 40 byggdes hände här en stor olycka i mars 1976. En sprängsalva inte bara sprängde bort det berg som var tänkt att sprängas, utan en del av banvallen strök med i explosionen. Läs gärna mer om denna händelse i Smalspårarkviet - När banvallen rasade vid Långsjön
I Ankarsrum har det under hela våren och även förra året pågått omfattande arbeten med signalanläggningen, något som framgått om ni följt denna sida. I juni hade man kommit så långt så att den nya försignalen till signalen Ankarsrum A 1/2 kunde kopplas in. Likaså kunde en vägskyddsförsignal kopplas in. Det är dock inte slutjobbat i Ankarsrum framöver utan mer arbete väntar under sommar och höst. Bilderna är från en videofilm och är därför lite grumliga i utseendet!
Som ett led i återställningen har de uppgrävda kabeldikena täckts med grus. Ett antal gruslass fick lastas i våra grusvagnar och köras ut för att få kabelkanalerna täckta igen..
Den 22 juni går första tåget för sommaren på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik, för aktuell tidtabell, se Tidtabell 2021. Passa på att ta en tur!