×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Här följer ett bildreportage från lite av verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Sommaren har verkligen varit produktiv och det är svårt att sammanfatta allt som gjorts. Fler bilder finns på vår Facebooksida (ingen inloggning krävs). Sommartrafiken har varit lyckad med gott om resande. 

Du vet väl att vi fortsätter med trafik under lördagar i september? Dessutom har vi en del evenemangståg inplanerade, se mer på www.smalsparet.se. Klicka på "Läs mer" för att komma till bildreportaget.

 

Slipersbyten pågick löpande under sommaren och på flera platser längs med banan. Vädret är inget hinder och här spikar Daniel nybytta sliprar i hällregnet. Den 1 september stod antalet bytta sliprar för året på 2023.

 

I år har vi satsat extra mycket på grusning. Förutom Vena mosse har vi lagt ut grus på flera andra platser där grus behövde fyllas på, främst Totebo och Ankarsrum, detta som förberedelse för spårriktning. Strax över 1200 ton grus och makadam har lagts ut under sommaren och mer tillkommer under hösten.

 

I Vena pågick under sommaren slipersbyte på sidospåret. Arbetet utfördes delvis helt manuellt och slipersbeståndet är nu väsentligt bättre än tidigare.  

 

Stoppmaskinen får göra nytta söder om Fagersand. Här har ett parti spåret lyfts manuellt med hjälp av "grodor" och sedan kommer stoppmaskinen efter för att packa ballasten. Senare ska mer grus fyllas på för att täcka hålen efter stoppmaskinens framfart. 

 

Ett lass med grus och makadam på väg ut genom Rallareberget från Ankarsrum mot Gustavsberg.

 

En kurva mellan Långsjön och Ankarsrum har fått nya sliprar, stoppats och sedan grusats. Vid ett slipersbyte i kurva är det ibland nödvändigt att lägga extra mycket grus vid slipersändarna för att få bättre stabilitet. 

 

Inne i Västervik fortsatte bangårdsombyggnaden och under sommaren pågick spårläggning för att ansluta de blivande spår 2 och 3 i vagnhallen. Arbetet utfördes delvis manuellt, men också med hjälp av inhyrd grävmaskin. I början av sommaren fick vi det glada beskedet att vi fått ytterligare medel från Tjustbygdens Sparbanksstiftelse för att kunna bygga ut vagnhallen med ytterligare 2 * 36 meter spår. Se mer om detta genom att klicka på länken.

 

 

En bild från andra hållet med vårt personalhus till vänster och Västerviks stationshus i bakgrunden. 

 

Tuna en sommarkväll. Banavdelningen har stannat till med lokomotorn Z4p 264 och "lilla kranvagnen", NNrp 324153.

 

Vid Bröttle, strax norr om Tuna, var det dags för en större insats. Järnvägen går genom en bergsskärning och det är svårt att byta sliprar med vår vanliga slipersbytare. Banavdelningen bestämde sig här för ett totalbyte och på bilden har man påbörjat losstagning av rälerna.

 

De gamla sliprarna är borttagna och banvallen jämnas till. Vid det här arbetet hade vi tillgång till en Huddig-grävare från en lokal entreprenör, något som både underlättar och snabbar på arbetet.

 

Halvvägs genom arbetet. Sliprar och räler är utlagda, återstår att knyta ihop rälerna i den bortre änden och sedan grusning och stoppning. Arbetet är nu helt färdigställt och genomfördes av några få personer på bara två dagar, mycket tack vare att vi hade maskinell hjälp.

 

För dig som följt oss är det ingen nyhet, men en av de största nyheterna i sommar var att vi äntligen har fått möjlighet att köpa en spårriktare. Inköpet har möjliggjorts genom gåvor från medlemmar och andra, men framförallt genom en gåva från Tjustbygdens Sparbanksstiftelse. Vår förhoppning är att affären avslutas helt under året. Mer om spårriktaren kan du läsa om på denna länk.

 

Den tidigare hållplatskuren vid Fagersands hållplats såldes under sommaren. Den tidigare kuren kom dit på 1990-talet och var av en modell som saknade järnvägsanknytning. Istället har en riktig hållplatskur, som tidigare stått i Storsjö på norra banan, kommit på plats. På bilden saknas ännu de spröjsade fönstren samt dörren

 

Sommartrafiken bjöd som tidigare år på ett bra resande, i vissa tåg räckte inte de normala två vagnarna utan en tredje vagn fick medföras. Här har ett fullsatt eftermiddagståg från Västervik ankommit Hultsfred.

 

Sommarvardag i Västervik. Eftermiddagståget mot Hultsfred ska strax avgå, för dagen räckte det med två vagnar i tåget. 

 

Samma tillfälle, men fotografen har vänt sig och tagit en bild åt andra hållet. 

 

Kvällståget från Hultsfred har stannat till för några minuters uppehåll i Ankarsrum. Dagen har bjudit på en hel del regn, vilket också resten av sommaren bjöd på, men det tycks inte ha påverkat våra resenärer. Även en regnig dag kan ju en utflykt på Smalspårsjärnvägen passa ganska bra. 

 

Här har kvällståget från Hultsfred precis kommit in och ska tankas och städas, medan de övriga som tjänstgjort under dagen njuter av kvällssolen utanför verkstaden. 

 

Nattåg på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik hör inte till vanligheterna, men under Visfestivalen i Västervik körde vi nattåg från Västervik till Hultsfred.

 

I år fyllde järnvägen Nässjö–Oskarshamn 150 år, vårt blygsamma bidrag till det firandet blev detta tågsätt som här syns i Verkebäck. Främst lokomotorn Z4p 261, därefter vagnarna SJ Bp 439 och 340 samt Fp 165.

 

Restaurangen i Fårhult är en av våra populäraste destinationer och hade som vanligt mycket besökare även denna sommar. Framförallt chartertågen hit är många och vi räknar med att köra våra populära julbordståg även i år. 

 

Vi lämnar trafiken lite och tittar på vad signalavdelningen gjort under sommaren. I år var det slutligen dags att sätta upp Venas semafor. Semaforen togs ursprungligen bort 1970 och Vena var då den sista stationen med T-semafor på SJs nät. Masten kommer ursprungligen från en av Hultsfreds semaforer, men vingarna är från den semafor som togs ner 1970. Här har Hugo klättrat upp och tagit en bild på lykta och ett av linhjulen. 

 

T-semaforen i Vena med sina vingar monterade. Vingarna är försedda med varsitt kryssmärke, som betyder att semaforens signalbild "stopp" inte gäller. Signalanläggningen är inte helt inkopplad än och därför är inte semaforen tagen i bruk.

 

I Hultsfred har den befintliga tablåsignalen återigen kopplats in. Tablåsignalen visar läget för fjäderväxeln bortanför signalen. 

 

Signalavdelningens absolut största insats i år har skett i Tuna. Ställverksanläggningen där är i princip nybyggd med nytt kablage, nya skåp och kurar. Stationens centralapparat har flyttats så att den numera står bredvid väntkuren. Anläggningen har också kompletterats med fler spårledningar och möjlighet till manuell bomfällning. Vägskyddsanläggningen i stationens norra ände har också försetts med bommar, vilket höjt trafiksäkerheten avsevärt. En video på den nya anläggningen finns här (Facebooklänk, men ingen inloggning krävs.

 

Dags att byta ut en av bommarna i Verkebäck. Bommarna är tillverkade av trä och behöver bytas ungefär vart tionde år.

 

Korsningen med Folkparksvägen i Hultsfred har också fått nya bommar och vid samma tillfälle gjordes en större slyröjningsinsats.

 

Vi fortsätter med ett besök i verkstaden. Under juli fick vi möjlighet att köpa två Scania-Vabis D812-motorer av föreningen Nora Bergslags Veteran-Jernväg som inte längre hade behov för dem. Motorerna kommer väl till pass som reservmotorer till våra rälsbussar och lokomotorer och samtidigt fick NBVJ nytta av intäkten inför återstarten av deras trafik. 

 

Det ordinarie översyns- och underhållsarbetet av fordonen pågick löpande under sommaren, främst under de arbetshelger som anordnats. Ibland händer saker som kräver större insatser och denna sommar var inget undantag. Mitt under sommartrafiken beslöt sig riktningsväxellådan på YBo5p 900 att tacka för sig, men vi hade en i reserv i lokstallet

 

Efter en lång och intensiv dag var den gamla riktningsväxellådan nertagen och den nya på plats. Anders och Martin monterar.

 

Samtidigt passade vi på att byta kylare på Z4p 318, där Peter och Roger fick göra en insats.

 

I lokstallet har arbetet med ångloket SJ Np 3050 fortsatt, ramen har sanerats på rost och målats med rostskyddsfärg. Sidotankar och huvar har lyfts fram ur sina gömmor för att blästras och målas innan återmontering.

 

Fläktremmarna på YBo5p 888 bestämde sig för att ordna "remsallad". Här har nya remmar monterats och vagnen är återigen klar för trafik. De vagnar som är ute och rullar en enskild dag rullar 420 km och på en vecka kan vagnar komma upp i närmare 3000 kilometer, en aktningsvärd prestation för fordon som är över 70 år gamla. 

 

Till sist några bilder från årets största trafikdag, Hultsfreds marknad. Vi körde i år fyra tågsätt, tre med rälsbussar och ett lokomotordraget tågsätt och dessutom pendeltrafik mellan Hultsfreds station och hembygdsparken. Här har ett tågsätt, med YBo5p 888 och släpet UBo3yp 2133 precis kommit till Ankarsrum.

 

Det långa rälsbusståget med YBo5p 900 sist, följt av släpet UCFo3yp 1791 (i originalmålning) och därefter rälsbussarna YBo5p 883 och 897 (främst) avgår från Ankarsrum.

 

Ett gäng resenärer stiger på det lokomotordragna tåget i Ankarsrum. Tågsättet bestod av Z4p 261 och 318, följd av resgodsvagnen Fp 165 och två roslagsbanevagnar, SRJ Bo 92 och 112

 

I Hultsfreds kördes pendeltrafik från stationen till marknadsplatsen. Rälsbussen YBo5p 893 var på plats redan klocka åtta på morgonen för att påbörja trafiken. 

Årets säsong är inte riktigt slut, vi kör trafik varje lördag september ut och dessutom har vi några evenemangståg planerade, se www.smalsparet.se för mer information.