Tjustbygdens Järnvägsförening äger ett antal normalspåriga fordon, främst lokomotorer men även ett antal vagnar av olika slag. På denna sida presenteras våra normalspåriga fordon
TJF Z43 429
Littera och nr: Z43 429
Tidigare littera och nr: SJ Z43 429, Metsä-Serla
Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar
Tillverkningsår: 1958
Tillverkningsnummer: 142
Längd över buffertar: 9,9 m
Största tillåtna hastighet: 55 km/h
Z43 429 tillhör den tredje generationen Z43 som tillverkades åt SJ. Totalt tillverkades 65 lokomotorer i denna generation. De användes mest för växling och lättare godstågstjänst men det förekom i sällsynta fall att Z43 drog resandetåg. Z43 429 var under sin tid hos SJ bland annat placerad i Växjö mellan 1978 och 1987. Den användes bland annat för växling i Lessebo. 1991 såldes den till Metsä-Serla AB för användning vid Katrinefors Bruk i Mariestad. Där kom den att ersätta två äldre lokomotorer varav den ena, KAB 2, också finns i Tjustbygdens Järnvägsförenings ägo.
Metsä-Serla kom att måla om lokomotorn i företagets gröna färgsättning. När växlingen på pappersbruket övertagits av dåvarande SJ Gods kom lokomotorn att ställas av innan den 2001 såldes till Tjustbygdens Järnvägsförening. 2002 kom lokomotorn att målas om i en egen färgsättning. Lackeringen sponsrades av BG Lackering och det dåvarande hamnbolaget i Västervik, VLI. Sedan hösten 2003 har lokomotorn varit uthyrd till olika leverantörer av spårunderhåll och den är numera placerad i Norrköping.
TJF Z65 700
Littera och nr: Z65 700
Tidigare littera och nr: Smedjebackens Valsverk AB L3, TGOJ Z65 700, Stena Gotthard Återvinning AB Z65 700, Stena Recycling AB Z65 700, BLS Z65 700
Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar
Tillverkningsår: 1964
Tillverkningsnummer: 267
Längd över buffertar: 9,24 m
Största tillåtna hastighet: 60 km/h
Utöver den stora serie Z65 som köptes av SJ så kom även en del lokomotorer av motsvarande typ att hamna hos några privatbanor och industrier. Z65 700 har ett förflutet som industrilok vid Smedjebackens valsverk dit den köptes ny 1964. Vid leverans hade lokomotorn en Rolls Royce-motor som senare blivit utbytt mot en Scania DSI-14.
1996 såldes lokomotorn till TGOJ där den blev Z65 700 och fick sin nuvarande gröna färgsättning. 2004 köptes den av Stena Gotthard Återvinning AB i Eskilstuna. Den kom senare att säljas till BLS Rail AB. Sedan 2015 ägs den av Tjustbygdens Järnvägsförening. Loket är placerat i Norrköping och är uthyrd årsvis till en underhållsentreprenör.
SJ Ge 47858
Littera och nr: Ge 47858
Tidigare littera och nr: SJ Ge 47858, SJ Gs-u 21 74 120 3 105-6
Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar
Tillverkningsår: 1957
Tillverkningsnummer: [saknas]
Längd över buffertar: 10,6 m
Största tillåtna hastighet: 100 km/h
Inköpt av TJF 1997 från Finspongs Museijernvägar. Vagnen används som förråd i Västervik.
TJF Ou 78927
Littera och nr: Ou 78927
Tidigare littera och nr: SJ Ou 78927, SJ Om 21 74 361 8 819-7
Tillverkare: Westwaggon AG, Werk Gastell, Mainz, Tyskland
Tillverkningsår: 1952
Tillverkningsnummer: [saknas]
Längd över buffertar: 12,3 m
Största tillåtna hastighet: 90 km/h
Vagnen köptes in från SJ 1986 och används som förvaringsyta i Västervik.
TJF Hbins 21 74 226 5 195-0
Littera och nr: Hbins 21 74 226 5 195-0
Tidigare littera och nr: SJ Hbis 21 74 225 2 594-9 SJ Hbins 21 74 226 5 195-0, GC Hbins 21 74 226 5 195-0
Tillverkare: AB Gävle Vagnverkstad, Gävle
Tillverkningsår: 1980
Längd över buffertar: 14,342 m
Största tillåtna hastighet: 120 km/h tom, 100 km/h lastad
Vagnen inköpt från Green Cargo 2015 och används som kallförråd i Västervik.
SPL Os 23 74 370 0 094-4
Littera och nr: Os 23 74 370 0 094-4
Tidigare littera och nr: GC Os 21 74 370 0 094-6
Tillverkare: Okänd
Tillverkningsår: 1966
Längd över buffertar: 14,342 m
Största tillåtna hastighet: 100 km/h
Vagnen är en deposition från SPL Powerlines Sverige AB och används som kallförråd i Västervik
SJ Qbe 30 74 945 3 544-5
Littera och nr: Qbe 30 74 945 3 544-5
Tidigare littera och nr: SJ M2 15471, SJ Mas 15471, SJ Q32u 340
Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun
Tillverkningsår: 1902
Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Ägs av Bergslagernas Järnvägssällskap i Göteborg men är deponerad hos Tjustbygdens Järnvägsförening.
SJ Qbe 30 74 945 3 670-8
Littera och nr: Qbe 30 74 945 3 670-8
Tidigare littera och nr: SJ M2 15411, SJ Mas 15411, SJ Q32u 1618, SJ Qbe 30 74 945 3 670-8
Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun
Tillverkningsår: 1902
Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Ägs av Bergslagernas Järnvägssällskap i Göteborg men är deponerad hos Tjustbygdens Järnvägsförening.
SJ BGV 30 74 945 8 561-0
Littera och nr: BGV 30 74 945 8 561-0
Tidigare littera och nr: SJ M2 15845, SJ Mas 15845, SJ Q32u 304, SJ Qbe 30 74 945 3 509-8, SJ BGV 30 74 945 8 561-0
Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun
Tillverkningsår: 1902
Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Vagnen står lastad på en överföringsvagn littera Q37p nr 350123 och används för grustransporter vid banarbeten.
SJ BGV 30 74 945 8 562-0
Littera och nr: BGV 30 74 945 8 562-0
Tidigare littera och nr: SJ M2 ?, SJ Mas ?, SJ Q32u ?, SJ Qbe 30 74 945 ?, SJ BGV 30 74 945 8 562-0
Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun
Tillverkningsår: 1902
Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Vagnen står lastad på en överföringsvagn littera Q37p nr 350205 och används för grustransporter vid banarbeten.
TJF Uaikk-v 84 74 991 7007-8
Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 007-7
Tidigare littera och nr: SJ Q37 100143, SJ S1 20 74 422 5007-3, SJ Uaikk-x 82 74 991 7007-0, SJ Uaikk-v 82 74 991 7007-0, GC Uaikk-v 82 74 991 7007-0
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1957
Tillverkningsnummer: 1628
Längd över buffertar: 20,3 m
Största tillåtna hastighet: 90 km/h
Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Vagnstypen användes för att kunna transportera smalspårsfordon mellan olika smalspårsbanor eller verkstäder. Den sista tjänsten för vagnarna blev att transportera fordonskorgar mellan Kalmar och Västerås för Bombardier. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003.
TJF Uaikk-v 84 74 991 7008-6
Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 008-6
Tidigare littera och nr: SJ Q37 100144, SJ S1 20 74 422 5 008-1, SJ Uaikk-x 82 74 991 7 008-8, SJ Uaikk-v 82 74 991 7 008-8, GC Uaikk-v 82 74 991 7 008-8
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1957
Tillverkningsnummer: 1629
Tillverkningsnummer: 1629
Längd över buffertar: 20,3 m
Största tillåtna hastighet: 90 km/h
Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003
TJF Uaikk-v 84 74 991 7009-4
Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 009-4
Tidigare littera och nr: SJ Q37 100145, SJ S1 20 74 422 5 009-9, SJ Uaikk-x 82 74 991 7 009-6, SJ Uaikk-v 82 74 991 7 009-6, GC Uaikk-v 82 74 991 7 009-6
Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg
Tillverkningsår: 1957
Tillverkningsnummer: 1630
Längd över buffertar: 20,3 m
Största tillåtna hastighet: 90 km/h
Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Bland alla transportuppdrag vagnen haft genom åren så var ett att transportera föreningens ånglok L18p 3147 i juni 1981. Transporten gjordes i samband med att ångloket visades upplastat på överföringsvagnen vid den fordonskavalkad som anordnades på Värtabanan som en del av när SJ firade 125 år. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003