Välj ditt språk

    Tjustbygdens Järnvägsförening äger ett antal normalspåriga fordon, främst lokomotorer men även ett antal vagnar av olika slag. På denna sida presenteras våra normalspåriga fordon

     

    TJF Z43 429

    Littera och nr: Z43 429

    Tidigare littera och nr: SJ Z43 429, Metsä-Serla

    Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

    Tillverkningsår: 1958

    Tillverkningsnummer: 142

    Längd över buffertar: 9,9 m

    Största tillåtna hastighet: 55 km/h

    Z43 429 tillhör den tredje generationen Z43 som tillverkades åt SJ. Totalt tillverkades 65 lokomotorer i denna generation. De användes mest för växling och lättare godstågstjänst men det förekom i sällsynta fall att Z43 drog resandetåg. Z43 429 var under sin tid hos SJ bland annat placerad i Växjö mellan 1978 och 1987. Den användes bland annat för växling i Lessebo. 1991 såldes den till Metsä-Serla AB för användning vid Katrinefors Bruk i Mariestad. Där kom den att ersätta två äldre lokomotorer varav den ena, KAB 2, också finns i Tjustbygdens Järnvägsförenings ägo.

    Metsä-Serla kom att måla om lokomotorn i företagets gröna färgsättning. När växlingen på pappersbruket övertagits av dåvarande SJ Gods kom lokomotorn att ställas av innan den 2001 såldes till Tjustbygdens Järnvägsförening. 2002 kom lokomotorn att målas om i en egen färgsättning. Lackeringen sponsrades av BG Lackering och det dåvarande hamnbolaget i Västervik, VLI. Sedan hösten 2003 har lokomotorn varit uthyrd till olika leverantörer av spårunderhåll och den är numera placerad i Norrköping.

    SJ Ge 47858

    Littera och nr: Ge 47858

    Tidigare littera och nr: SJ Ge 47858, SJ Gs-u 21 74 120 3 105-6

    Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

    Tillverkningsår: 1957

    Tillverkningsnummer: [saknas]

    Längd över buffertar: 10,6 m

    Största tillåtna hastighet: 100 km/h

    Inköpt av TJF 1997 från Finspongs Museijernvägar. Vagnen används som förråd i Västervik.

     

    TJF Ou 78927

    Littera och nr: Ou 78927

    Tidigare littera och nr: SJ Ou 78927, SJ Om 21 74 361 8 819-7

    Tillverkare: Westwaggon AG, Werk Gastell, Mainz, Tyskland

    Tillverkningsår: 1952

    Tillverkningsnummer: [saknas]

    Längd över buffertar: 12,3 m

    Största tillåtna hastighet: 90 km/h

    Vagnen köptes in från SJ 1986 och används som förvaringsyta i Västervik.

     

    TJF Hbins 21 74 226 5 195-0

    Littera och nr: Hbins 21 74 226 5 195-0

    Tidigare littera och nr: SJ Hbis 21 74 225 2 594-9 SJ Hbins 21 74 226 5 195-0, GC Hbins 21 74 226 5 195-0

    Tillverkare: AB Gävle Vagnverkstad, Gävle

    Tillverkningsår: 1980

    Längd över buffertar: 14,342 m

    Största tillåtna hastighet: 120 km/h tom, 100 km/h lastad

    Vagnen inköpt från Green Cargo 2015 och används som kallförråd i Västervik.

     

    SPL Os 23 74 370 0 094-4

    Littera och nr: Os 23 74 370 0 094-4

    Tidigare littera och nr: GC Os 21 74 370 0 094-6

    Tillverkare: Okänd

    Tillverkningsår: 1966

    Längd över buffertar: 14,342 m

    Största tillåtna hastighet: 100 km/h

    Vagnen är en deposition från SPL Powerlines Sverige AB och används som kallförråd i Västervik

     

    SJ Qbe 30 74 945 3 544-5 

     

    Littera och nr:  Qbe 30 74 945 3 544-5

    Tidigare littera och nr: SJ M2 15471, SJ Mas 15471, SJ Q32u 340

    Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

    Tillverkningsår: 1902

    Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Ägs av Bergslagernas Järnvägssällskap i Göteborg men är deponerad hos Tjustbygdens Järnvägsförening.

     

    SJ Qbe 30 74 945 3 670-8 

    Littera och nr:  Qbe 30 74 945 3 670-8

    Tidigare littera och nr: SJ M2 15411, SJ Mas 15411, SJ Q32u  1618, SJ Qbe 30 74 945 3 670-8 

    Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

    Tillverkningsår: 1902

    Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Ägs av Bergslagernas Järnvägssällskap i Göteborg men är deponerad hos Tjustbygdens Järnvägsförening.

     

    SJ BGV 30 74 945 8 561-0

     

    Littera och nr: BGV 30 74 945 8 561-0

    Tidigare littera och nr: SJ M2 15845, SJ Mas 15845, SJ Q32u 304, SJ Qbe 30 74 945 3 509-8,  SJ BGV 30 74 945 8 561-0

    Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

    Tillverkningsår: 1902

    Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats.  Vagnen står lastad på en överföringsvagn littera Q37p nr 350123 och används för grustransporter vid banarbeten. 


    SJ BGV 30 74 945 8 562-0

    Littera och nr: BGV 30 74 945 8 562-0

    Tidigare littera och nr: SJ M2 ?, SJ Mas ?, SJ Q32u ?, SJ Qbe 30 74 945 ?, SJ BGV 30 74 945 8 562-0

    Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

    Tillverkningsår: 1902

    Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Vagnen står lastad på en överföringsvagn littera Q37p nr 350205 och används för grustransporter vid banarbeten.

     

    TJF Uaikk-v 84 74 991 7007-8

    Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 007-7

    Tidigare littera och nr: SJ Q37 100143, SJ S1 20 74 422 5007-3, SJ Uaikk-x 82 74 991 7007-0, SJ Uaikk-v 82 74 991 7007-0, GC Uaikk-v 82 74  991 7007-0

    Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

    Tillverkningsår: 1957

    Tillverkningsnummer: 1628

    Längd över buffertar: 20,3 m

    Största tillåtna hastighet: 90 km/h

    Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Vagnstypen användes för att kunna transportera smalspårsfordon mellan olika smalspårsbanor eller verkstäder. Den sista tjänsten för vagnarna blev att transportera fordonskorgar mellan Kalmar och Västerås för Bombardier. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003.

     

    TJF Uaikk-v 84 74 991 7008-6

    Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 008-6 

    Tidigare littera och nr: SJ Q37 100144, SJ S1 20 74 422 5 008-1, SJ Uaikk-x 82 74 991 7 008-8, SJ Uaikk-v  82 74 991 7 008-8, GC Uaikk-v 82 74 991 7 008-8

    Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

    Tillverkningsår: 1957

    Tillverkningsnummer: 1629

    Tillverkningsnummer: 1629

    Längd över buffertar: 20,3 m

    Största tillåtna hastighet: 90 km/h

    Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003

     

    TJF Uaikk-v 84 74 991 7009-4

    Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 009-4 

    Tidigare littera och nr: SJ Q37 100145, SJ S1 20 74 422 5 009-9, SJ Uaikk-x  82 74 991 7 009-6, SJ Uaikk-v 82 74 991 7 009-6, GC Uaikk-v  82 74 991 7 009-6

    Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

    Tillverkningsår: 1957

    Tillverkningsnummer: 1630

    Längd över buffertar:  20,3 m

    Största tillåtna hastighet: 90 km/h

    Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Bland alla transportuppdrag vagnen haft genom åren så var ett att transportera föreningens ånglok L18p 3147 i juni 1981. Transporten gjordes i samband med att ångloket visades upplastat på överföringsvagnen vid den fordonskavalkad som anordnades på Värtabanan som en del av när SJ firade 125 år. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003

    Evenemang och utflykter

    Inga planerade just nu!

    Trafikinformation

    Intet

    Medlemsaktiviteter

    Arbetshelger verkstad 2025:

    18-19/1: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-16/2: Verkstadshelg

    1-2/2: Ånglokshelg

    15-15/3: Verkstadshelg

    12-13/4: Verkstadshelg

    Kontaktperson: Mikael Lövstedt, 076-115 23 34

    Arbetsdagar signal 2025:

    Planering pågår

    Kontaktperson: Mattias Månsson, 070-916 51 41

    Arbetsdagar bana 2025:

    Slipersbyten, löpande, normalt helger

    Kontaktperson: Daniel Niklasson: 073-043 11 16

    Antal bytta sliprar 2025

    8 (uppdaterat 1/1 2025)

    2024 byttes 3350 sliprar

    2023 byttes 2708 sliprar

    2022 byttes 4154 sliprar

    2021 byttes 2823 sliprar

    2020 byttes 3704 sliprar

    Sedan 1/1 2020 har 16739 sliprar bytts

    Stöd verksamheten

    Läs mer om hur du kan stödja vår verksamhet

    Stöd verksamheten