×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Tjustbygdens Järnvägsförening äger ett antal normalspåriga fordon, främst lokomotorer men även ett antal vagnar av olika slag. På denna sida presenteras våra normalspåriga fordon

TJF Z4 1 Maria

Littera och nr: Maria

Tidigare ägare: KVAB, ABB Kalmar Trains, Adtranz

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1954

Tillverkningsnummer: 116

Längd över buffertar: 7,5 m

Största tillåtna hastighet: 31 km/h

Lokomotorn som bär namnet Maria tillhör en mellanserie av lokomotorer som byggdes av Kalmar Verkstads AB. Mitt i den stora leveransen av lokomotorer typ Z4p och Z43 till SJ byggdes även några lokomotorer baserade på dessa till några olika industrier och privatbanor. Maria är normalspårig men har en hel del likheter med smalspåriga lokomotorer typ Z4p. Ändå är det mycket som skiljer från serieleveranserna. Korgen har tydliga drag av det som kom att bli standardutförande på senare levererade Z4p men fönsterindelningen skiljer sig mot dessa. Även kylarjalusiet skiljer sig mot senare leveranser då det är av äldre typ.

Maskinellt är det större likheter med äldre Z4p, den största skillnaden är att riktningsväxeln läggs om med direktverkande tryckluft istället för med en golvspak som på äldre Z4p. Som ny var lokomotorn brunmålad i likhet med Z4p hos SJ men senare kom den att målas röd och grå. Namnet Maria tillkom troligen ganska sent i karriären, namnmärkningen är av samma typ som på tunnelbanevagnarna modell C20 som började levereras 1997. Maria kom under hela sin aktiva tid att användas som växellok vid Kalmar Verkstads AB i Kalmar innan den hamnade hos Tjustbygdens Järnvägsförening.

 

TJF Z43 429

Littera och nr: Z43 429

Tidigare littera och nr: SJ Z43 429, Metsä-Serla

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1958

Tillverkningsnummer: 142

Längd över buffertar: 9,9 m

Största tillåtna hastighet: 55 km/h

Z43 429 tillhör den tredje generationen Z43 som tillverkades åt SJ. Totalt tillverkades 65 lokomotorer i denna generation. De användes mest för växling och lättare godstågstjänst men det förekom i sällsynta fall att Z43 drog resandetåg. Z43 429 var under sin tid hos SJ bland annat placerad i Växjö mellan 1978 och 1987. Den användes bland annat för växling i Lessebo. 1991 såldes den till Metsä-Serla AB för användning vid Katrinefors Bruk i Mariestad. Där kom den att ersätta två äldre lokomotorer varav den ena, KAB 2, också finns i Tjustbygdens Järnvägsförenings ägo.

Metsä-Serla kom att måla om lokomotorn i företagets gröna färgsättning. När växlingen på pappersbruket övertagits av dåvarande SJ Gods kom lokomotorn att ställas av innan den 2001 såldes till Tjustbygdens Järnvägsförening. 2002 kom lokomotorn att målas om i en egen färgsättning. Lackeringen sponsrades av BG Lackering och det dåvarande hamnbolaget i Västervik, VLI. Sedan hösten 2003 har lokomotorn varit uthyrd till olika leverantörer av spårunderhåll och den är numera placerad i Norrköping.

 

TJF Z65 517

Littera och nr: Z65 517

Tidigare littera och nr: SJ Z65 517, TGOJ Z65 517. Stena Recycling AB Z65 517, BLS Z65 517

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1963

Tillverkningsnummer: 234

Längd över buffertar: 9,36 m

Största tillåtna hastighet: 60 km/h

Lokomotorn ingick i en serie på 102 lokomotorer som levererades till SJ under 1960-talet. Där användes lokomotorerna bland annat för växling och lättare godståg. Z65 517 har bland annat använts i Värnamo 1975 och runt Nässjö 1981-87. Under 1990-talet byggdes 50 stycken Z65 om till Z70. Övriga Z65 överfördes till tjänstefordonsparken för exempelvis intern växling vid fordonsverkstäder medan andra kom att säljas vidare.

Z65 517 kom att säljas till TGOJ och bland annat användas för växling i Tillberga. Hos TGOJ försågs lokomotorn med radiostyrning av Åkerströms fabrikat. 2007 såldes lokomotorn vidare till Stena Recycling AB som målade den blå. Den såldes senare vidare till BLS Rail AB som i sin tur sålde den till Tjustbygdens Järnvägsförening 2015. Loket är placerat i Norrköping och hyrs ut dygnsvis till olika underhållsleverantörer i området.

 

TJF Z65 700 

Littera och nr: Z65 700

Tidigare littera och nr: Smedjebackens Valsverk AB L3, TGOJ Z65 700, Stena Gotthard Återvinning AB Z65 700, Stena Recycling AB Z65 700, BLS Z65 700

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1964

Tillverkningsnummer: 267

Längd över buffertar: 9,24 m

Största tillåtna hastighet: 60 km/h

Utöver den stora serie Z65 som köptes av SJ så kom även en del lokomotorer av motsvarande typ att hamna hos några privatbanor och industrier. Z65 700 har ett förflutet som industrilok vid Smedjebackens valsverk dit den köptes ny 1964. Vid leverans hade lokomotorn en Rolls Royce-motor som senare blivit utbytt mot en Scania DSI-14.

1996 såldes lokomotorn till TGOJ där den blev Z65 700 och fick sin nuvarande gröna färgsättning. 2004 köptes den av Stena Gotthard Återvinning AB i Eskilstuna. Den kom senare att säljas till BLS Rail AB. Sedan 2015 ägs den av Tjustbygdens Järnvägsförening. Loket är placerat i Norrköping och är uthyrd årsvis till en underhållsentreprenör.

 

TJF Z63 2388

Littera och nr: Z63 2388

Tidigare ägare: NOHAB, Perstorps AB, Interlink AB

Tillverkare: NOHAB, Trollhättan

Tillverkningsår: 1958

Tillverkningsnummer: 2388

Längd över buffertar: 8,3 m

Största tillåtna hastighet: 65 km/h

Under åren 1957-58 byggde NOHAB 14 stycken lokomotorer av typen Z63 till SJ. Utöver dessa byggde man en lokomotor av liknande typ för egen användning på verkstadsområdet i Trollhättan. Denna lokomotor kom att få en starkare motor och annan växellåda jämfört med lokomotorerna till SJ. Lokomotorn kom senare att hamna hos Perstorp AB för växling vid deras fabrik i Perstorp, där det kom att användas där tills det slutligen hamnade hos Tjustbygdens Järnvägsförening. Loket är placerat i Norrköping och har tidigare hyrts ut till en underhållsentreprenör men är nu avställt.

 

SJ Ge 47858

Littera och nr: Ge 47858

Tidigare littera och nr: SJ Ge 47858, SJ Gs-u 21 74 120 3 105-6

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB, Kalmar

Tillverkningsår: 1957

Tillverkningsnummer: [saknas]

Längd över buffertar: 10,6 m

Största tillåtna hastighet: 100 km/h

Inköpt av TJF 1997 från Finspongs Museijernvägar. Vagnen används som förråd i Västervik.

 

TJF Ou 78927

Littera och nr: Ou 78927

Tidigare littera och nr: SJ Ou 78927, SJ Om 21 74 361 8 819-7

Tillverkare: Westwaggon AG, Werk Gastell, Mainz, Tyskland

Tillverkningsår: 1952

Tillverkningsnummer: [saknas]

Längd över buffertar: 12,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Vagnen köptes in från SJ 1986 och används som förvaringsyta i Västervik.

 

TJF Hbins 21 74 226 5 195-0

Littera och nr: Hbins 21 74 226 5 195-0

Tidigare littera och nr: SJ Hbis 21 74 225 2 594-9 SJ Hbins 21 74 226 5 195-0, GC Hbins 21 74 226 5 195-0

Tillverkare: AB Gävle Vagnverkstad, Gävle

Tillverkningsår: 1980

Längd över buffertar: 14,342 m

Största tillåtna hastighet: 120 km/h tom, 100 km/h lastad

Vagnen inköpt från Green Cargo 2015 och används som kallförråd i Västervik.

 

SPL Os 23 74 370 0 094-4

Tillverkningsår: Ej känt

Vagnen är en deposition från SPL Powerlines Sverige AB och används som kallförråd i Västervik

 

SJ Qbe 30 74 945 3 544-5 

 

Littera och nr:  Qbe 30 74 945 3 544-5

Tidigare littera och nr: SJ M2 15471, SJ Mas 15471, SJ Q32u 340

Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

Tillverkningsår: 1902

Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Ägs av Bergslagernas Järnvägssällskap i Göteborg men är deponerad hos Tjustbygdens Järnvägsförening.

 

SJ Qbe 30 74 945 3 670-8 

Littera och nr:  Qbe 30 74 945 3 670-8

Tidigare littera och nr: SJ M2 15411, SJ Mas 15411, SJ Q32u  1618, SJ Qbe 30 74 945 3 670-8 

Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

Tillverkningsår: 1902

Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Ägs av Bergslagernas Järnvägssällskap i Göteborg men är deponerad hos Tjustbygdens Järnvägsförening.

 

SJ BGV 30 74 945 8 561-0

[bild saknas]

Littera och nr: BGV 30 74 945 8 561-0

Tidigare littera och nr: SJ M2 15845, SJ Mas 15845, SJ Q32u 304, SJ Qbe 30 74 945 3 509-8,  SJ BGV 30 74 945 8 561-0

Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

Tillverkningsår: 1902

Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats.  Vagnen står lastad på en överföringsvagn littera Q37p och används för grustransporter vid banarbeten.


SJ BGV 30 74 945 8 562-0

[bild saknas]

Littera och nr: BGV 30 74 945 8 562-0

Tidigare littera och nr: SJ M2 ?, SJ Mas ?, SJ Q32u ?, SJ Qbe 30 74 945 ?, SJ BGV 30 74 945 8 562-0

Tillverkare: Vagn- & Maskinfabriken Falun, Falun

Tillverkningsår: 1902

Ursprungligen byggd som treaxlig malmvagn littera M2 för användning på Malmbanan. Fordonstypen kom senare att byggas om med större lastutrymme och nytt littera Mas. Ombyggd till grusvagn bland annat genom att mittaxeln tagits bort och luckor för sidotömning monterats. Vagnen står lastad på en överföringsvagn littera Q37p och används för grustransporter vid banarbeten.

 

TJF Uaikk-v 84 74 991 7007-8

Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 007-7

Tidigare littera och nr: SJ Q37 100143, SJ S1 20 74 422 5007-3, SJ Uaikk-x 82 74 991 7007-0, SJ Uaikk-v 82 74 991 7007-0, GC Uaikk-v 82 74  991 7007-0

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1957

Tillverkningsnummer: 1628

Längd över buffertar: 20,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Vagnstypen användes för att kunna transportera smalspårsfordon mellan olika smalspårsbanor eller verkstäder. Den sista tjänsten för vagnarna blev att transportera fordonskorgar mellan Kalmar och Västerås för Bombardier. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003.

 

TJF Uaikk-v 84 74 991 7008-6

Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 008-6 

Tidigare littera och nr: SJ Q37 100144, SJ S1 20 74 422 5 008-1, SJ Uaikk-x 82 74 991 7 008-8, SJ Uaikk-v  82 74 991 7 008-8, GC Uaikk-v 82 74 991 7 008-8

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1957

Tillverkningsnummer: 1629

Tillverkningsnummer: 1629

Längd över buffertar: 20,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003

 

TJF Uaikk-v 84 74 991 7009-4

Littera och nr: Uaikk-v 84 74 991 7 009-4 

Tidigare littera och nr: SJ Q37 100145, SJ S1 20 74 422 5 009-9, SJ Uaikk-x  82 74 991 7 009-6, SJ Uaikk-v 82 74 991 7 009-6, GC Uaikk-v  82 74 991 7 009-6

Tillverkare: Christian Olsson, Falkenberg

Tillverkningsår: 1957

Tillverkningsnummer: 1630

Längd över buffertar:  20,3 m

Största tillåtna hastighet: 90 km/h

Överföringsvagn för att kunna transportera fordon med spårvidd 891 eller 1067 mm på normalspår. Bland alla transportuppdrag vagnen haft genom åren så var ett att transportera föreningens ånglok L18p 3147 i juni 1981. Transporten gjordes i samband med att ångloket visades upplastat på överföringsvagnen vid den fordonskavalkad som anordnades på Värtabanan som en del av när SJ firade 125 år. Vagnen köptes av Tjustbygdens Järnvägsförening 2003

Evenemang

Inga evenemang planerade

Trafikinformation

Sommarens tågtrafik startar den 22 juni

Tidtabell, biljetter, resptips

Stöd verksamheten

Läs mer om hur du kan stödja vår verksamhet

Stöd verksamheten

Antal bytta sliprar 2021

590  (uppdaterat 11/4)

2020 byttes 3704 sliprar

© 2018 Tjustbygdens järnvägsförening