Arbetet med både fordon och bana fortsatte under december 2020. Tyvärr har vi på grund av pågående pandemi inte kunnat genomföra några resor eller större åtgärder, men utomhusaktiviteter som slipersbyten eller inomhusaktiviteter i verkstaden har visat sig fungera bra.

Arbetet med ångloket Np 3050 går sakta framåt. Hjulaxlarna har sänts till en extern verkstad i Meiningen, Tyskland och där har man nu påbörjat renoveringsarbetet. Verkstaden konstaterade att det är möjligt att svarva respektive axels hjulring en gång, men sedan finns inte någon svarvmån kvar. Det är dock möjligt att svarva axlarna till en nivå som är inom toleranserna. Koppelstångstapparna på hjulen är dock för dåliga för att svarvas och här måste nya gjutas, därefter kommer lagren i koppelstängerna att behöva justeras efter de nya tapparna!

I Västerviks verkstad går arbetet framåt med renoveringen av rälsbussen YBo5p 893. Under december har man i princip avslutat utbytet av rostskadade plåtar och påbörjat spackling och slipning. Innertaket i A-änden har monterats på plats och samtliga trälister har nu slipats och lackats. Hjulen till rälsbussen svarvades av våra kollegor på Skara-Lundsbrunns Järnvägar och kring Lucia började man montera ihop den ena av de två boggierna. På övriga fordon bedrevs normalt underhåll och översyner.

Ute på banan fortsatte arbetet med att köra in sliprar från tidigare byten. I mitten av december återstod ca 15 vagnslaster med sliprar att hämta in från slipersbytena mellan Vena och Tuna. Banavdelningen har under hösten koncentrerat sitt arbete mellan Verkebäck och Jenny, där man byter i princip samtliga sliprar från det sista större slipersbyte som genomfördes av SJ 1980. En decemberdag passerade man 3500 bytta sliprar för året.

Här följer några bilder från verksamheten i december 2020.

Lokomotorn SJ Z4p 264 tillsammans med kranvagnen sköter inkörningen av sliprar. Här håller man på och lastar utbytta sliprar på Vena mosse.

 

Sliprarna mellanlagras i Tuna innan de hämtas upp av en timmerbilsförare för vidare transport till destruktion. Totalt är det sliprar från två säsongers byte som nu körs in och skickas iväg.

 

Här är lokomotorn och kranvagnen söder om Tuna. Här har man dessutom passat på att kapa ner en del träd för att få bättre utsikt mot sjön.

 

Den tretusenfemhundrade slipern för året läggs in strax söder om Mossvik på sträckan mellan Jenny och Verkebäck. 

 

Inne i verkstaden fortsatte arbetet med renoveringen av YBo5p 893. Plåtbytena är i det närmaste avslutade och nu pågår spackling och slipning. 

 

En av helgerna passade vi på att göra en större städning av motorvagnshallen. I alla sådana här sammanhang finns en tendens att det samlas en massa saker på hög, men nu fick vi en hel del utrensat och betydligt bättre med plats. 

 

Bilden ovan är från den 13 december 1987,  då Tjustbygdens Järnvägsförening åkte på en julbordsresa till Hultsfred. Som dragkraft användes Tp 3503 tillhörande bolaget VHVJ som tidigare under året startat trafik mellan Växjö och Västervik. Tp 3503 har ett tidigare förflutet i Västervik men kom senare att flyttas till Västergötland där det fram till 1987 användes av SJ i godstrafik, den sista tiden endast på sträckan Vara-Nossebro. Efter att SJ lagt ner sin sista kvarvarande smalspårstrafik i Västergötland såldes loket till VHVJ. Numera återfinns loket hos museijärnvägen i Anten utanför Alingsås.

Foto: Birger Ekelid/Smalspårsarkivet
 
Får vi passa på och slå ett slag för Smalspårsarkivet? Här finns en riktig bildskatt med både bilder och föremål från Västerviksbanorna. Medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening får dessutom exklusiv tillgång till valda delar av arkivet. Passa på och Bli medlem redan idag
 
Du vet väl om att du får nära nog dagliga uppdateringar av vår verksamhet på föreningen Facebooksida. Du behöver inte ha något konto i Facebook för att se bilderna.