November 2020 präglades såklart av Coronarestriktionerna och under månaden togs beslutet att inte genomföra våra klassiska Tomtetåg till Verkebäck. De årliga resorna till Köpenhamn i samarbete med SJ AB fick också ställas in, eftersom det med nuvarande smittskyddsrekommendationer inte gör det praktiskt möjligt att anordna några resor för allmänheten just nu. 

Istället fick medlemmarna i Tjustbygdens Järnvägsförening ägna sig åt såväl fordonsreparationer och att ta hand om vår egen bana mellan Hultsfred och Västervik. Arbetet med renoveringen av rälsbussen YBo5p 893 fortsatte i oförminskad takt med utbyte av rostskadad plåt, slipning och målning av olika trälister och innertak. Ute på banan pågick slipersbyte nästan varje helg och även några enstaka vardagar. I november har man koncentrerat insatserna från Jenny och vidare förbi Rödsle och E22-bron ner mot Mossvik. Vidare pågick inkörning av gamla utbytta sliprar som mellanlagras i Tuna innan de körs vidare till destruktion.

Vi passade också på att ta fram en kalender för 2021, med motiv från Smalspårsarkivet. Den fick en strykande åtgång och ett tresiffrigt antal beställningar gick iväg till tryckeriet.

På ångloksfronten står det just nu ganska stilla. Hjulaxlarna till ångloket SÖJ 6 är i Meiningen i Tyskland för svarvning av hjul, slipning av vevstakstappar och renovering av lagerbanor. När hjulaxlarna kommer tillbaka från Meiningen så kan vi så smått börja plocka ihop loket igen.

Under November revs också ett plåtskjul i Norrköping, skjulet har tidigare varit förråd och är av samma typ som de plåtskjul som användes för förvaring av beredskapslok. 

Här följer en bildsvit från verksamheten i Tjustbygdens Järnvägsförening under november. 

 

Hjulaxlarna till rälsbussen YBo5p 893 har skickats till våra kollegor på Skara-Lundsbrunns Järnvägar som har en hjulsvarv för ändamålet. Här svarvar Rolf och Björn en hjulaxel. Svarvning av hjulens löpbanor gör man för att få bort tidigare skador men också för att fordonet som axeln hör till ska få bra gångegenskaper. 

 

Slipersbytena har under november koncentrerats till sträckan från Jenny och söderut. Bitvis var det många sliprar som behövde bytas ut och på vissa etapper genomfördes totalbyte, vilket vi ser här på bilden. Sträckan var dock relativt enkel att byta på, vilket gjorde att man kom upp i 50 sliprar per dag och ibland mer än så. 

 

Längre söderut på banan, i trakterna av Tuna, pågick under november inkörning av tidigare bytta sliprar med Z4p 264 som dragkraft och en kranvagn efter. Här är lokomotorn på väg ut för att hämta ett nytt lass med sliprar.

 

De gamla sliprarna lastas av i Tuna för att sedan hämtas upp av en lastbil som kör sliprarna till destruktion. För ändamålet har vi en vagn med egen kran, något som är ovärderligt vid denna typ av arbete. Att för hand och enbart med muskelkraft hämta sliprar längs med banan, lasta dem på en vagn och sedan lasta av dem skulle verkligen vara en utmaning, därför är vår kranvagn ett mycket praktiskt hjälpmedel.

 

Efter avslutat slipersbyte en dag passade det bra att ta sig in till Jenny och ställa undan slipersbytaren. Då passade en i slipersbytargänget på att ta en bild av stationshuset i Jenny i höstmörkret. Vill du läsa mer om Jenny station, följ denna länk: Smalspårsarkivet - Jenny station

 

Medan Z4p 264 skötte inkörningen av sliprar i trakterna av Tuna fick Z4p 318 sköta transportern av nya sliprar till slipersbytena vid Jenny. Här är det lilla tågsättet med Z4p 318 främst på väg från Verkebäck till Jenny och föraren har stannat för att gå ur och ta en bild i den kalla och något blöta höstdagen.

 

Verkebäck används som bas för slipersbytargänget sedan länge och här är man på väg uppför Verkebäcksbacken en tidig helgmorgon, precis när solen ska gå upp.

 

Sista helgen i november var det frost på backen, men det hindrade inte slipersbytargänget att fortsätta. I slutet av november passerade man 3300 bytta sliprar för året. 

 

 Inne i verkstadsvärmen i Västervik pågick som vanligt removeringen av rälsbussen YBo5p 893. Fönsterpartierna är ett känt ställe där vatten kan samlas och här har man precis bytt ut en rejäl plåtbit. 

 

Takfoten är också en källa till problem och rost, så även här byts plåten ut helt. 

 

 

Byte av skadad plåt över en av instegsdörrarna.

 

Under renoveringen av YBo5p 893 har vi hittat flera fursklagningar från tidigare fordonsägare. På ena sidan, längst ner, hittades en mycket dåligt reparerad krockskada. Det är oklart när skadan skedde och när den reparerades, men sannolikt kan det ha skett redan på SJ-tiden. Nu är skadan lagad på rätt sätt och ny plåt ditsatt. 

 

Det är detaljerna som gör det. Här har man slipat och lackat trädetaljer till fönsterramar. Vi har god nytta av vårt eget snickeri för sådana här uppgifter.

 

Innertaket i A-änden har tagits ner, reparerats, målats och slutligen satts upp igen. 

 

Slutligen har vi haft ett gäng som varit i Norrköping och plockat ner ett beredskapslokskjul. Här har man precis blivit klar och det återstår att plocka ner den sista gaveln på skjulet. Att plocka ner ett beredskapslokskjul är som att plocka ner ett Meccano, med skruvar och bultar, stag och fästplåtar överallt, men efter några helgers jobb var det gjort. 

Nu går vi in i december månad och i december planeras fortsatta slipersbyten så länge vädret tillåter och mer verkstadsarbeten på främst YBo5p 893. Vet du förresten att vi har en insamling till renoveringen? Den har som mål att få in 230.000 kronor och insamlingen börjar så småningom närmare sig 200.000 kronor.

Swisha valfritt belopp till 123 040 0572 eller använd vårt gåvokonto, bankgiro 350-3521, märk din gåva "893".