Vår lokomotor "Katrinefors 2" har under slutet på juli provkörts på bangården i Västervik. Provkörningen är en av milstolparna efter tre års renoveringsarbete.

Först en liten historik. Strax innan breddningen av den smalspåriga järnvägen Forshem-Mariestad-Gårdsjö skaffade Katrinefors Bruk AB i Mariestad två lokomotorer för den interna växlingen på bruket. Under november 1959 levererades två lokomotorer från Kalmar Verkstad AB som redan vid leveransen var förberedda att spåras om till normalspår. Omspårningen gjordes 1961 och under 1990-talet skänktes de två lokomotorerna till SkLJ, Skara Lundsbrunn Järnvägar. 1992 bytte SkLJ bort lok nummer 2 till ULJ, Upsala-Lenna Jernväg, där en renovering påbörjades. 2017 kom loket till Tjustbygdens Järnvägsförening och renoveringen fortsatte.

Ett antal personer inom Tjustbygdens järnvägsförening har i över tre år arbetat med att återställa loket i leveransutförande, med vissa modifieringar, till exempel LED-strålkastare och LED-belysning. Loket ska avlasta våra andra lokomotorer av typen Z4p i främst banarbetstågen. 

Nedan ett par bilder när loket kördes ut på vändskivan för fotografering. Plogarna saknas fortfarande och en hel del arbeten i hytten återstår innan loket kan anses vara helt klart.