Levererades till Växjö från Motala Verkstad den 25 oktober 1943 och gick som dragkraft i tunga godståg Växjö – Hultsfred och Växjö – Oskarshamn.  1954 var det dags för storrevision vid Åhaga huvudverkstad utanför Borås, vilket var den sista större revisionen som loket fick. Foto ovan av Björn Karlsson, sommaren 1994

Tjustbygdens Järnvägsförenings första ånglok och det lok som verksamheten i Västervik grundades kring.

Loket har en lång historia och var flera gånger nära att skrotas. Klicka på "Läs mer"

 

Loket S2p 3037 genomgår för närvarande en större revision av pannan. Loket är tillverkat 1919 av Kalmar Verkstad och ursprungligen levererat till Kalmar-Torsås Järnväg som KTsJ 15.

Loket ägs av Wadstena- Fogelsta Järnväg, men är sedan flera år utlånat till Tjustbygdens Järnvägsförening.

 

© 2018 Tjustbygdens järnvägsförening